دانستنی های سحرخیز

انواع دمنوش و خواص متنوع آن برای سلامتی

12 آبان 1400
5673
مقدمه:

تاثیرات مثبت دمنوش‌های گیاهی و خواص آن، فواید مختلفی را برای سلامتی به دنبال دارد. انواع دمنوش‌های گیاهی، با توجه به داشتن ترکیبات و فواید بالا، بسیار برای ایمنی و سلامتی مفید است

انواع دمنوش و خواص متنوع آن برای سلامتی

قرن‌هاست که چای‌های گیاهی وجود دارند. با این وجود، چای‌های گیاهی با چای‌هایی از جمله چای سبز، چای سیاه و ... که از برگ گیاه Camellia sinensis  دم می‌شود، متفاوت است. دمنوش‌های گیاهی، از میوه‌های خشک، گل‌ها و ادویه‌ها بدست می‌آید و مصرف می‌شود. این بدان معناست، دمنوش‌های گیاهی، می‌توانند طیف وسیعی از طعم‌ها را داشته باشند و گزینه مناسبی برای نوشیدنی‌های سرد و گرم به حساب می‌آیند. 
 
برخی از چای‌های گیاهی علاوه بر خوش طعم بودن، خاصیت تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامتی نیز دارند. در گذشته، در کشورهای مصر باستان و چین باستان، از گیاهان دارویی، برای رفع بیماری‌ها، کاهش درد، رفع سردرد، رفع سرگیجه و ... بسیاری از موارد پزشکی مورد استفاده قرار می‌گرفته. هر چند در رابطه با اینکه مبدا گیاهان دارویی در کجا بوده است، نمی‌توان به راحتی ادعا کرد، و به ذکر نام همین دو کشور بسنده می‌کنیم. 
 
باید به این نکته نیز اشاره کنیم که دانش مدرن، شواهدی را مبنی بر کاربردهای سنتی دمنوش‌های گیاهی کشف کرده و در رابطه با خواص مفید دمنوش‌ها، آن را تایید کرده است. دمنوش‌ها، از جمله سالم‌ترین نوشیدنی‌هایی هستند که می‌توان نوشید. ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های موجود در بسیاری از گیاهان، نشاده داده‌اند که دمنوش‌ها، فواید سلامتی کوتاه مدت و طولانی مدت را فراهم می‌کنند. دمنوش‌ها، می‌توانند جایگزین مناسبی برای نوشیدنی‌های شیرین و کافئین‌دار روزانه شما باشند. دمنوش‌ها، می‌توانند این جایگزینی را نه تنها با طعم دلپذیر و خوش خود انجام دهند، بلکه با استفاده از خواص درمانی و مفید متعدد، استفاده از آن‌ها را محبوب کرده است.
 
دمنوش‌ها، از گیاه چای ساخته نمی‌شوند. در عوض، آن‌ها از گل‌ها یا ریشه‌های گیاهان تهیه می‌شود که به علت طعم عالی و خواص دارویی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. طیف متنوع دمنوش‌ها، این امکان را برای تمام سلایق محیا کرده است تا دمنوش‌ مورد علاقه خود را انتخاب کنند. دمنوش‌ها از درمان سرماخوردگی تا رفع استرس، از کاهش فشار خون تا خواص ضد پیری، را می‌توانند کمک‌رسانی کنند. حال که متوجه شدیم که دمنوش چه چیزی هست، حال به خواص و فواید دمنوش می‌پردازیم.

خواص و فواید دمنوش‌ها

۱- دمنوش به بهبود سرماخوردگی کمک می‌کند
دمنوش‌های گیاهی، برای درمان سرماخوردگی عالی هستند، چرا که خواص درمانی برخی از دمنوش‌ها، می‌تواند مجاری بینی را پاک کند و سرفه‌های شدید را متوقف سازد. هم‌چنین، برخی از این دمنوش‌ها، می‌توانند علائم آسم را کاهش دهند. 
 
۲- دمنوش به هضم غذا کمک می‌کند
بسیاری از دمنوش‌های گیاهی، به تجزیه چربی‌ها کمک کرده و تخلیه معده را تسریع می‌کنند. با این کار، می‌توانند علائم سوهاضمه، نفخ و استفراغ را کاهش دهند. برخی از بهترین چای‌ها برای این علائم همچون دمنوش بابونه، دارچین، نعناع فلفلی، دمنوش چای سبز و ... هستند. 
 
۳- تقویت سیستم ایمنی بدن با استفاده از دمنوش
آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های موجود در دمنوش‌های گیاهی برای کمک به مبارزه با بیماری‌ها و عفونت‌ها عالی هستند. آن‌ها می‌توانند از استرس اکسیداتیو محافظت کرده و خطر ابتلا به بیماری مزمن را کاهش دهند. یکی از بهترین چای‌های گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، دمنوش زنجبیل است. 
 
۴- دمنوش، به سلامت پوست و جوان‌تر ماندن شما کمک می‌کند
در حالی که بسیاری از افراد، سعی می‌کنند که با استفاده از مواد آرایشی، سلامت پوست و جوانی خود را حفظ کنند، اما دمنوش‌ها در اینجا نیز می‌توانند به کمک شما بیایند. آنتی اکسیدان‌های موجود در دمنوش‌های گیاهی نشان داده‌اند که به کند شدن روند پیری کمک می‌کنند. آن‌ها از آسیب‌های رادیکال آزاد جلوگیری کرده و پیری سلول‌های بدن را کاهش می‌دهند. این باعث می‌شود پوست و موهای شما جوان‌تر به نظر برسند. 
 
۵- کاهش استرس و اضطراب با استفاده از دمنوش
برخی از دمنوش‌های گیاهی باعث تسکین و آرامش ذهن می‌‌شوند و استرس و اضطراب را از بین می‌برند. از آنجا که ذهن را آرام می‌کند، نوشیدن چای گیاهی قبل از خواب به افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند نیز، کمک می‌کند. دمنوش بابونه، یکی از بهترین دمنوش‌ها برای رفع استرس و مشکل خواب است. 
 
۶- دمنوش، فشار خون را کاهش می‌دهد
به جای استفاده از قرص، می‌توانید دمنوش گیاهی بنوشید تا فشار خون شما کاهش یابد. دمنوش چای ترش، به دلیل مواد تشکیل دهندۀ آن، بدون هیچ گونه عوارض جانبی می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. فشار خون بالا، می‌تواند بر قلب و کلیه تاثیر منفی بگذارد. بنابراین اگر به دنبال یک درمان طبیعی هستید، چای ترش راه مناسبی است که شاید باید آن را امتحان کنید. 
اکنون شما می‌دانید که خواص دمنوش برای سلامتی، چقدر می‌تواند متنوع و مفید باشد. در ادامه، می‌خواهیم برخی از دمنوش‌هایی که نوشیدن آن‌ها، می‌تواند برای شما مفید باشد، اشاره کنیم. 

انواع دمنوش ها

- دمنوش زعفرانی
دمنوش زعفرانی سحرخیز، با ترکیبات زعفران، گل محمدی، هل؛ به همراه خواص شگفت‌انگیز و کیفیت بالای عطر و طعم، همراه با همنشینی عطر هل و گل محمدی، رایحه‌ای به یاد ماندنی و دلنشین را در کنار حال خوب، به ارمغان می‌آورد. زعفران، گیاه منحصر به فردی است که جزو ادویه‌های اصلی ما، ایرانیان، نیز به شمار می‌آید. شادی و آرامش‌بخشی، پیشگیری از سرطان، تقویت حافظه و ... تنها بخشی از نکات مثبت دمنوش زعفرانی است.
 
- دمنوش زعفران مریم گلی
دمنوش مریم گلی، به دلیل خواص دارویی بسیار شناخته شده است و تحقیقات علمی، برای حمایت از چندین فایدۀ آن به ویژه برای سلامت مغز، آغاز شده است. در تعدادی آزمایش، مشاهده شده است که مریم گلی، برای عملکرد شناختی مفید است و هم‌چنین در برابر اثرات پلاک‌های درگیر در بیماری آلزایمر موثر است. تحقیقات دیگر نشان داده که مصرف مریم گلی، باعث بهبود خلق و خو، عملکرد ذهنی و حافظه در بزرگسالان می‌شود. ترکیب دمنوش زعفران مریم گلی، تمام این خواص را در بر می‌گیرد و یک انتخاب سالم و هیجان‌انگیز است. عطر و طعم خوش این دمنوش، آن را به یادماندنی می‌کند. 
 
- دمنوش دارچین زرشک
دارچین از گیاهان ادویه‌ای عالی برای کاهش وزن است که به طور گسترده در طب سنتی آئورودا نیز استفاده می‌شود. خواص دارچین در کنار خواص فوق‌العادۀ زرشک، دمنوش دارچین زرشک را تبدیل به یک مورد خاص کرده است. 
 
- دمنوش زعفران اسطوخودوس
اسطوخودوس، سرشار از خواص و فایده برای سلامت بدن و پوست است. از اسطوخودوس، به عنوان راهی برای بدست آوردن آرامش نیز یاد می‌کنند. تقویت کننده بدن، قلب، مغز از جمله موارد تاثیرگذار این گیاه است. در بیماری‌هایی مانند سینه و سرفه، سردرد و سرگیجه نیز، مصرف اسطوخودوس می‌تواند مفید باشد. قرار گرفتن نام زعفران در کنار اسطوخودوس، این دمنوش را تبدیل به معجونی فوق‌العاده می‌‎کند که با مصرف آن، حس لذت و خوشایندی را برای شما به دنبال دارد. دمنوش زعفران اسطوخودس، یک طعم دلنشین و جدید است. 
 
- دمنوش آویشن ختمی
آویشن نیز برای درمان سرماخوردگی موثر است. این گیاه مدیترانه‌ای، حاوی خواصی است که در برابر ویروس‌ها و عفونت‌ها می‌تواند شما را محافظت کند. دمنوش آویشن ختمی سحرخیز، با بهره‌گیری از بالاترین استانداردها و بهترین کیفیت، لذت نوشیدن این دمنوش را به شما تقدیم می‌کند. 
 
- دمنوش بابونه
دمنوش بابونه، معمولاً به دلیل اثرات آرام‌بخشی که دارد، به عنوان کمک خواب و تسکین اضطراب مصرف می‌شود. مطالعات نشان داده است که نوشیدن چای بابونه دو بار در روز می‌تواند به کسانی که از بی‌خوابی رنج می‌برند کمک کند و باعث کاهش زمان خوابیدن و خوابیدن می‌شود. همچنین به بهبود کیفیت عمومی خواب کمک می‌کند. اعتقاد بر این است که چای بابونه علاوه بر اثرات آرامبخش، التهاب را نیز درمان می‌کند.
 
- دمنوش نعناع کاکوتی
دمنوش نعناع، یکی از پرمصرف‌ترین دمنوش‌های گیاهی در جهان است. بیشترین کاربرد دمنوش نعناع نیز، برای حمایت از سلامت دستگاه گوارش است. هم‌چنین این دمنوش دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی، ضد باکتری و ضد ویروسی است. از طرفی، گیاه کاکوتی، خود از خانواده نعناع است که برای خوش طعم کردن این دمنوش به کار رفته است. طبع گیاه کاکوتی، گرم و خشک است. علاوه بر این، گیاه کاکوتی، هم خاصیت دارویی و هم خاصیت غذایی دارد که مصرف آن را افزایش داده است.  ترکیب نعناع و کاکوتی، دمنوش نعناع کاکوتی را تبدیل به گزینه‌ای مناسب و پرخواص تبدیل کرده است. 
 
- دمنوش گل گاو زبان
گل گاو زبان، یکی از گیاهان دارویی بسیار با خاصیت و مهم است که در کشورمان نیز، به واسطۀ بهره بردن از خواص درمانی و استفاده از آن در نوشیدنی چای و دمنوش‌ها، یکی از نوشیدنی‌های محبوب به شمار می‌آید. از گیاه گل گاو زبان، برای بیماری‌های جوش، کبودی، سرفه، تب، سردرد، زخم‌های چرکی، قرمزی، گزش مار، زخم می‌توان استفاده کرد. از جمله خواص دارویی گل گاو زبان نیز می‌توان به ادرارآور، نرم‌کننده، تسکین‌دهنده و تعریق اشاره کرد. دمنوش گل گاو زبان سحرخیز، با بهره‌گیری از بهترین کیفیت‌ها، این دمنوش دلنشین را به شما پیشنهاد می‌دهد. آرامش‌بخش بودن این دمنوش به وسیله کنترل فشار خون، از دیگر مزیت‌های نوشیدن دمنوش گل گاو زبان است که به شما آن را پیشنهاد می‌دهیم. 
 
- دمنوش بهار نارنج + چای ترش
این گیاه علاوه بر طعم خوشی که دارد، خواص درمانی این دمنوش را نیز، چند برابر می‌کند. بهارنارنج برای درمان مشکلات پوستی مانند: عفونت‌های قارچی پوست، خارش و زخم بستر مفید است. از آنجایی‌که اکثر پمادهای ضدالتهاب(کالاندولا) ترکیبی از بهارنارنج دارند، این گیاه برای التهابات پوستی هم تأثیر بسزایی خواهد داشت. همچنین بهارنارنج به کسانی‌که مشکل آسم و تنگی نفس دارند توصیه می‌شود. دمنوش بهارنارنج سحرخیز، یکی از نوشیدنی‌های مهم و محبوب اکثریت مردم است که برای رهایی از تنش‌های روحی و اضطراب، نوشیدن آن را مناسب حالشان می‌دانند. دمنوش بهارنارنج که بیشتر مصرف‌کنندگان، آن را به اسم دمنوش آرامبخش می‌شناسند؛ با ترکیبات بهارنارنج، ‌به لیمو، جو دوسر، ‌بادرنجبویه، با خواص ارزشمند به مرحله تولید رسیده است. ترکیب این گیاهان باعث احساس آرامش و راحتی مزاج میگردد. بهار نارنج آرامش بخش و ضد هیجانات دستگاه عصبی است و یک نوشیدنی مناسب برای رفع ضعف اعصاب و نشاط است.  گیاه به لیمو  یکی از اعضای ارزشمند این دمنوش‌ است که موجب کاهش التهاب، تقویت سیستم ایمنی، تقویت عضلات و ماهیچه‌ها و می‌گردد.
 
- دمنوش جنسینگ
یکی از گیاهان نیروزا و مقوی که شهرت جهانی دارد، جنسینگ است که از آن به عنوان گیاه جوانی یا نوش دارو نیز نام می‌برند. افزایش قدرت جسمانی، بهبود فعالیت حافظه، افزایش شادابی و نشاط، افزایش قدرت تحمل و پایداری، مقابله با پیری و عوارض آن، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از سردرد، بهبود مشکلات جنسی، بهبود بی‌خوابی و بدخوابی، رفع خستگی و ضعف، تنظیم فشار خون، مقابله با افسردگی، کاهش میزان و شدت سرماخوردگی در زمستان؛ از جمله خواص مفید دمنوش جنسینگ سحرخیز است. پیشنهاد می‌کنیم اگر تابحال دمنوش جنسینگ را مصرف نکرده‌اید، این دمنوش پرطرفدار و محبوب، که طعم خوش و دلنشینی نیز دارد را امتحان کنید. 
 
- دمنوش چای ترش
شرکت سحرخیز با گردآوری افراد متخصص در زمینه علم گیاهان دارویی، با مجهزترین آزمایشگاه‌ها و به‌روزترین متد، خانواده دمنوش‌های سحرخیز را تولید کرده که در این دمنوش‌ها از ادویه‏، میوه‏، برگ، ساقه یا ریشه گیاهان استفاده شده، و فرایند بسته‌بندی به صورت هدفمند طراحی شده است. از دمنوش چای ترش سحرخیز که شامل: چای ترش (گل رز چینی) است، می‌توان به عنوان یکی از اعضای محبوب خانواده دمنوش سحرخیز نام برد. چای ترش به دلیل طعم و خواصی که در ترکیبات آن وجود دارد، باعث تقویت گوارش و هضم آسان می‌گردد. دمنوش چای ترش سحرخیز، اثر مثبتی بر کنترل و تعادل فشار خون بالا دارد و یک پیشنهاد ساده برای دسترسی به یک حال با نشاط می‌باشد.
 
- دمنوش چای سبز
برای تهیه دمنوش‌‌های سحرخیز از ادویه‏، میوه‏، برگ، ساقه یا ریشه گیاهان استفاده می‌کنند، که این گیاهان با روش‌های نوین مکانیزه تولید و در کیسه‌های هرمی بسته بندی می‌شود. ترکیب گیاهان مختلف دمنوش چای سبز و به واسطه آنتی اکسیدان چای سبز و تاثیرگذاری روی سوخت و ساز بدن و زیره و گل محمدی عطری دلنشین را به همراه دارد. دمنوش چای سبز، همانطور که قبلاً نیز در رابطه با خواص مفید چای سبز شرح داده‌ایم، عالی‌ترین گزینه در بین دمنوش‌ها است. 
 
ما امیدواریم، با مصرف دمنوش‌ها، بتوانید به خواصی که مدنظر دارید، دست پیدا کنید و در این راستا، بهترین انتخاب دمنوش‌ را به شما پیشنهاد دادیم، چرا که به تاثیر مثبت آن بر روی عملکرد سلامت و سیستم ایمنی بدن آگاهیم و با استفاده از بالاترین استانداردها و بهترین کیفیت، برای رساندن بهترین محصول به دست مصرف‌کننده، تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم. 
برای ما بنویسید...

خوشحال می‌شویم که در بخش دیدگاه‌ها، برای ما بنویسید که دمنوش محبوب شما کدام است؟ کدام دمنوش را بیشتر مصرف می‌کنید و چه گزینۀ دیگری را علاقه دارید تا در بین دمنوش‌های این لیست قرار گیرد؟ 
 

دریافت PDF
برچسب ها:
نظر خود را درباره این مطلب ثبت کنید

نوشتن یک نظر

درصورت عدم عضویت شما در سایت اطلاعات آی پی شما در سایت ذخیره می گردد
افزودن نظر

با ما تماس بگیرید

021-91094905

تماس با سحرخیز

مرکز تماس: 02191094905
فروشگاه تهران : پاسداران بین بوستان هفتم و هشتم جنب داروخانه شبانه روزی - 02191094905  داخلی 421 و 09102291988
کارخانه سحرخیز: خراسان رضوی-مشهد-بخش احمد آباد، روستای پیوه ژن،شهرک صنعتی بینالود ، کوچه فناوری 1 ، کوچه فناوری 2 ، پلاک 37 طبقه همکف - 05133561016

طراحی سایت و پشتیبانی: ایران سایت
  • بازگشت به بالا