دانستنی های سحرخیز

کافئین کدام چای بیشتر است؟

24 آبان 1400
5504
مقدمه:

کافئین یک ماده شیمایی خوراکی است که تقریبا ۹۰ درصد آدم‌ها در طول روز آن را از طرق مختلف می‌نوشند. این ماده شیمایی به افزایش متابولیسم بدن و افزایش هوشیاری و آگاهی کمک می‌کند.

کافئین کدام چای بیشتر است؟

چای سیاه و چای سبز که تنها در فرایند پردازش و تولید با یکدیگر تفاوت دارند، از محبوب‌ترین انواع چای در سراسر جهان شناخته می‌شوند. این دو نوع چای به دلیل تفاوت در بعضی از مواد شیمیایی مثل کافئین، کاربردهای متفاوتی دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم کافئین چای سبز چقدر با کافئین چای سیاه تفاوت دارد.

آشنایی با انواع چای سیاه و چای سبز

چای سیاه و چای سبز هر دو از یک گونه گیاهی به نام کاملیا به دست می‌آیند، تنها تفاوت این دو نوع چای در فرایند تولید و اکسیده شدن آن‌ها است. چای سیاه رایج‌ترین نوشیدنی در خاورمیانه و کشورهای اروپایی و آمریکایی است. اما در کشورهای آسیای شرقی محبوب‌ترین نوشیدنی چای سبز است. این دو نوع چای انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها دارای طعم، عطر و خواص متفاوتی هستند. در ادامه بعضی از انواع چای سبز و چای سیاه را معرفی می‌کنیم:
۱. چای سبز سانچا
متداول‌ترین چای سبز ژاپنی، سانچا نامیده می‌شود. این نوع چای رنگ سبز روشنی داشته و دارای طعم تلخی است.
۲. چای سبز گیوکورو
چای سبز گیوکورو بهترین طعم و مزه را دارد. این نوع چای بهترین نوع چای سبز برای سلامتی بوده و طعم آن کمی تلخ است.
۳. چای سبز تنچا
این نوع چای سبز بسیار شبیه به چای سبز گیوکورو است و تنها در فرایند تهیه کمی با آن تفاوت دارد.
۴. چای سبز ماچا
چای سبز ماچا که به صورت پودری بوده و به همین دلیل به آن خاک چای سبز هم می‌گویند، یکی از رایج‌ترین انواع چای سبز است که برای کاهش وزن بسیار موثر بوده و طعم طبیعی نه خیلی تلخ و نه خیلی شیرینی دارد.
۵. چای سبز هوجیچا
چای سبز هوجیچا، یک چای خالص سبز نیست، بلکه در آن گندم، جو و برنج هم ترکیب می‌شود.
۶. چای سیاه آسام
چای سیاه آسام در شمال شرقی هند تولید می‌شود. این چای سیاه برای طعم قوی و رنگ روشن آن شهرت دارد.
۷. چای سیاه سیلان
چای سیاه سیلان در سریلانکا تولید شده و دارای کیفیت متوسطی است. این چای در مخلوط انواع چای استفاده شده و شهرت جهانی دارد.
۸. چای سیاه دارجیلینگ
چای سیاه دارجیلینگ در هند تولید شده و یکی از شناخته شده‌ترین انواع چای سیاه در جهان است. این چای رنگ روشنی دارد.
۹. چای سیاه کیمون
چای سیاه کیمون یکی از معروف‌ترین انواع چای در چین است. این چای عطر و طعمی ملایم و شبیه به میوه‌جات دارد.
۱۰. چای سیاه ترکیه
چای سیاه ترکیه یکی از قوی‌ترین انواع چای است که معمولا بدون شیر و در فنجان‌های کمر باریک سرو می‌شود.

در کنار تمام این انواع چای سیاه و سبز که از آنها نام برده شد. مجموعه سحرخیز در سبد چای و دمنوش خود برای استفاده بهتر چای سبز آن را در عطرها و طعم‌های متفاوت به بازار عرضه کرده است که از آن جمله می‌توان چای سبز زعفرانی، چای سبز با عطر گل یاس، چای سبز کیسه‌ای طعم نعناعِ ، چای سبز طعم هل، چای سبز طعم لیمو و غیره اشاره کرد. 
برای مشاهده سبد دمنوش و چای سحرخیز می‌توانید به صفحه محصولات گروه چای و دمنوش مراجعه کنید.

خواص چای سیاه و چای سبز

یکی از خواص مشترک چای سیاه و چای سبز، آنتی اکسیدان است. اما تفاوت در فرایند تولید چای سیاه و چای سبز، باعث تفاوت در میزان آنتی اکسیدان موجود در آن‌ها می‌شود. نه چای سیاه و نه چای سبز هیچ کالری، پروتئین یا حتی مقدار ویژه‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی را ندارند. آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سیاه و سبز، خواص درمانی بسیاری برای این دو چای ایجاد کرده‌، اما چای سبز برخلاف چای سیاه حاوی ترکیبات کاتچین است. شهرت چای سبز و خواص درمانی آن به دلیل همین کاتچین‌ها است. غلظت بالای آنتی اکسیدان و کاتچین‌ها در چای سبز، باعث شده که این چای برای درمان سرطان، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی،‌ کاهش وزن و بهبود سلول‌ها موثر واقع شود.
به‌طور کلی خواص مشترک چای سبز و چای سیاه به شرح زیر است:
• کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و محافظت از قلب
• کاهش کلسترول بد (LDL)
• کاهش تری گلیسیرید
• کاهش فشار خون
• کاهش حملات قلبی و سکته
• تقویت مغز
• تقویت هوشیاری
• تقویت خلق‌وخوی
• آرامش‌بخش
 
خواص ویژه چای سبز:
• بهبود سرطان و حذف سلول‌های سرطانی
• بهبود علائم آلزایمر
• کاهش خستگی( بهبود و افزایش انرژی بدن در حالت استراحت)
• بهبود کبد چرب و حفاظت از کبد
• ضد میکروب
• آرامش‌بخش
 
خواص ویژه چای سیاه:
• اتساع عروق (گشاد کردن یا اتساع رگ‌های خونی)
• کاهش کلسترول
• کاهش قند خون

کافئین چه تاثیری دارد؟

کافئین یک ماده شیمایی خوراکی است که تقریبا ۹۰ درصد آدم‌ها در طول روز آن را از طریق قهوه، چای، کاکائو و کولا می‌نوشند. این ماده شیمایی به افزایش متابولیسم بدن (سوخت و ساز) و افزایش هوشیاری و آگاهی کمک می‌کند. همچنین کافئین سیستم اعصاب مرکزی را تحریک می‌کند.
نوشیدن یک فنجان نوشیدنی حاوی کافئین می‌تواند منجر به هوشیاری،‌ تمرکز و حافظه بهتر موقتی شود. به همین دلیل بسیاری از افراد در هنگام صبح یا در هنگام کار کردن تمایل به نوشیدن چای و قهوه دارند. چرا که کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها انرژی و هوشیاری کافی را برای ادامه دادن فعالیت در اختیار آن‌ها می‌گذارد. همچنین این ماده شیمایی می‌تواند باعث افزایش چربی سوزی در بدن شود، کافئین و کاتچین موجود در چای سبز هر دو با هم ( تا مقدار کمتری در چای سیاه) میتوانند به همراه رژیم غذایی مناسب باعث کاهش توده چربی بدن و در کل کاهش وزن شوند، همچنین مصرف مداوم چای سبز با کافئین مناسب میتواند باعث حفظ و ثبات کاهش وزن بعد از رژیم غذایی شود.به همین دلیل ازکافئین برای مدیریت وزن و کاهش آن استفاده می‌کنند.

کافئین کدام چای بیشتر است؟

چای سیاه بیشترین مقدار کافئین را در انواع مختلف چای دارد. یک فنجان قهوه حدوداً ۱۳۷ میلی‌گرم در هر فنجان کافئین دارد، اما کافئین چای سبز در همین مقدار، بیشتر از ۳۵ میلی‌گرم نخواهد بود. به‌طور متوسط هر فنجان چای سیاه حدود ۴۷ میلی‌گرم کافئین دارد. اگر به دنبال ترک قهوه هستید اما همچنان به مصرف کافئین به ویژه در هنگام صبح نیاز دارید، چای سیاه برای صبحانه انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود. این چای کافئین بیشتری نسبت به کافئین چای سبز دارد و به همین دلیل بهتر است که چای سیاه را در هنگام صبح و چای سبز را در هنگام ظهر بنوشید.
به طور کلی می‌توان گفت چای سبز با کیفیت و کمیت آنتی اکسیدانی خود از چای سیاه جلوتر است. اما کافئین موجود در چای سیاه بیشتر از چای سبز است.

دریافت PDF
برچسب ها:
 
نظر خود را درباره این مطلب ثبت کنید

نوشتن یک نظر

درصورت عدم عضویت شما در سایت اطلاعات آی پی شما در سایت ذخیره می گردد
افزودن نظر

با ما تماس بگیرید

021-91094905

تماس با سحرخیز

مرکز تماس: 02191094905
فروشگاه تهران : پاسداران بین بوستان هفتم و هشتم جنب داروخانه شبانه روزی - 02191094905  داخلی 421 و 09102291988
کارخانه سحرخیز: خراسان رضوی-مشهد-بخش احمد آباد، روستای پیوه ژن،شهرک صنعتی بینالود ، کوچه فناوری 1 ، کوچه فناوری 2 ، پلاک 37 طبقه همکف - 05133561016

طراحی سایت و پشتیبانی: ایران سایت
  • بازگشت به بالا