دانستنی های سحرخیز

چرا باید از فلفل قرمز استفاده کنیم؟

09 مهر 1402
32148
مقدمه:

فلفل قرمز دارای خواص بی‌شماری است. این ادویه، جز محبوب‌ترین ادویه‌ها در آشپزی ایرانی است و تقریبا در تمامی غذاها برای طعم دادن به غذا استفاده می‌شود. در این مقاله، قصد داریم شما را با خواص فلفل قرمز آشنا کنیم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

چرا باید از فلفل قرمز استفاده کنیم؟

خواص فلفل قرمز

۱. افزایش سوخت و ساز بدن

طبق مطالعات انجام گرفته محققین به این نتیجه رسیده‌اند که که فلفل  قرمز یا فلفل کاین در بالا بردن سوخت‌وساز بدن بسیار مفید عمل می‌کند. علت این موضوع وجود کپسایسین در آن است. این ترکیب گرمای اضافی در بدن تولید کرده و به سوزاندن چربی و کالری بیشتر کمک می‌کند. مصرف مواد غذایی غنی از کپسایسین می‌تواند متابولیسم  بدن را تا ۲۰ درصد افزایش دهد.

در یک مطالعه نشان داده شد کسانی که در وعده‌ی صبحانه خوراکی‌های حاوی کپسایسین مصرف کردند، در مقایسه با کسانی که این خوراکی‌ها را نخوردند، طی وعده‌ی غذایی خود ۵۱ درصد بیشتر کالری‌سوزی کردند.

۲.  افزایش سلامت دستگاه گوارش

دستگاه گوارش تأثیر قابل‌توجهی روی سلامتی بدن دارد. فلفل کاین می‌تواند عملکرد قلب و گردش خون را بهبود ببخشد و سرعت فرآیندهای گوارشی افزایش دهد. این گیاه همچنین توانایی معده را برای مبارزه با عفونت‌ها بالا می‌برد و تولید مایع گوارشی را افزایش می‌دهد. کپسایسین موجود در فلفل قرمز تند می‌تواند به بهبود زخم معده کمک کند.

البته مصرف زیاد و نامناسب فلفل قرمر ممکن است  نتایج بدی داشته باشتد و باعث بروز مشکلات گوارشی از جمله زخم معده شود. فلفل کاین در بهبود گاز روده، معده درد، اسهال و ناراحتی معده هم مفید است.

۴. تسکین‌دهنده درد

بر اساس نتایج یک مطالعه‌ی دانشگاهی، کپسایسین می‌تواند در کاهش درد مفید باشد. این ترکیب خواص تسکین‌دهنده‌ی درد دارد و زمانی که روی نواحی دچار درد مالیده شود، به‌طرز معجزه‌آسایی درد را کاهش می‌دهد.

به همین دلیل است که بیشتر پمادهای ضدرد حاوی کپسایسین هستند. کپساسین برای میگرن هم فوایدی دارد. فلفل قرمز تند عاملی که از طریق محدود کردن گردش خون در سر منجر به میگرن می‌شود را متوقف می‌کند. برای بهبود گرفتگی عضلانی هم می‌توانید از خواص فلفل قرمز تند بهره ببرید‌.

۶.  حفاظت از قلب

از آنجایی که فلفل قرمز سلامت رگ‌های خونی را بهبود می‌بخشد و فشار خون را پایین می‌آورد، قطعا برای قلب مفید است. این نوع فلفل از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و به همین دلیل در پیشگیری از حمله‌ی قلبی مفید است‌. کپسایسین تجمع چربی (لیپید) را از بین می‌برد. تجمع چربی عروق را تنگ و باریک می‌کند.

مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که فلفل کاین در درمان مشکلات مربوط به گردش خون، تپش قلب و آریتمی (ضربان قلب نامنظم) تأثیرگذار است.

۷. پاکسازی بدن

پاکسازی بدن یکی دیگر از خواص فلفل قرمز تند است. یکی از رژیم‌های دیتاکس معروف شامل فلفل قرمز تند و لیموترش می‌شود. این رژیم غذایی به کاهش کالری مصرفی کمک می‌کند.

۸. تسکین دردهای مفصلی

گفتیم که کپسایسین خواص بهبوددهنده‌ی درد دارد. مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که کرم کپسایسین در تسکین درد مفصلی اثرگذار است. کپسایسین خواص ضدالتهابی دارد و می‌تواند به تسکین آرتریت و درد مفصلی کمک کند. استفاده‌ی موضعی از کپسایسین می‌تواند در بهبود درد ناشی از پوکی استخوان مفید باشد.

۹. خواص ضدمیکروبی

فلفل قرمز تند می‌تواند از عفونت و انتشار آن در بدن پیشگیری کند، چون دارای خواص ضدباکتریایی است. این نوع فلفل خواص ضدقارچی هم دارد.

۱۰. تقویت سیستم ایمنی بدن

مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در فلفل قرمز تند می‌توانند در تقویت سیستم ایمنی بدن اثرگذار باشند. خوردن فلفل قرمز تند گرمای بدن را افزایش می‌دهد که این موضوع هم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

۱۲. کاهش احتمال ابتلا به سرطان

سرطان نوعی بیماری رایج است که در نتیجه‌ی رشد کنترل نشده‌ی سلول‌ها ایجاد می‌شود. نشان داده شده که کپسایسین موجود در فلفل قرمز تند احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که کپسایسین می‌تواند سرعت رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهد و حتی باعث از بین رفتن سلول‌های سرطان‌های مختلف مثل سرطان‌های پروستات، پانکراس و پوست شود.

 

در این مقاله، خواص اثبات شده فلفل قرمز را برای شما بازگو کردیم. احتمالا فلفل قرمز تند خواص فراوان دیگری نیز دارد که ما از آن آگاه نیستیم. جدا از خواصی که بیان کردیم، ممکن است فلفل قرمز تند حساسیت‌های را به جا بگذارد. پس اگر فکر می‌کنید پس از مصرف فلفل قرمز تند دچار آلرژی شدید حتما به پزشک مراجعه کنید و زیر نظر متخصص فلفل قرمز را مصرف کنید.

دریافت PDF
برچسب ها:
نظر خود را درباره این مطلب ثبت کنید

نوشتن یک نظر

درصورت عدم عضویت شما در سایت اطلاعات آی پی شما در سایت ذخیره می گردد
افزودن نظر

با ما تماس بگیرید

021-91094905

تماس با سحرخیز

مرکز تماس: 02191094905
فروشگاه تهران : پاسداران بین بوستان هفتم و هشتم جنب داروخانه شبانه روزی - 02191094905  داخلی 421 و 09102291988
کارخانه سحرخیز: خراسان رضوی-مشهد-بخش احمد آباد، روستای پیوه ژن،شهرک صنعتی بینالود ، کوچه فناوری 1 ، کوچه فناوری 2 ، پلاک 37 طبقه همکف - 05133561016

طراحی سایت و پشتیبانی: ایران سایت
  • بازگشت به بالا