کتاب آشپزی

طرز تهیه عدس پلو مجلسی

04 اردیبهشت 1402
2290
مقدمه:

عدس پلو،  یک غذای بسیار خوشمزه و نوستالژیک است. این غذا دستور پخت‌های مختلف دارد و این امکان فراهم است که هم به صورت ساده و هم به صورت مجلسی آن را تهیه کرد. این غذا طرفداران زیادی دارد و کمتر کسی پیدا می‌شود که این غذای خوش طعم را دوست نداشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز پخت این غذای  ساده و خوشمزه را به شما آموزش دهیم و راز خوشمزگی آن را به شما بگوییم.

زمان پخت : 60 مناسب برای : 4 نوع : غذا
طرز تهیه عدس پلو مجلسی
مواد لازم

مواد لازم

برنج
سه پیمانه
عدس
دو پیمانه
گوشت چرخ کرده
250 گرم
پیاز
2عدد متوسط
کشمش پلویی
4 قاشق غذاخوری
خلال پسته (اختیاری)
1/2 فنجان
خرما
8 عدد
زعفران دم کرده
به میزان لازم
کزه و روغن
به میزان لارم
نمک و فلفل سیاه
به میزان لارم
طرز تهیه

مرحله اول

برای تهیه  عدس پلو  خوشمزه به روش رستورانی ابتدا برنج را به همراه مقداری نمک و آب سرد خیس می‌کنیم. مدت خیس کردن بستگی به نوع برنج شما دارد. اگر از برنج ایرانی تازه استفاده می‌کنید باید آن‌را چند ساعت در آب قرار دهید تا خیس بخورد.

مرحله دوم

 عدس‌هارا   درون یک کاسه می‌ریزیم و تا دو بند انگشت بالاتر از سطح عدس آب ریخته و مدتی صبر می‌کنیم تا نفخ عدس به طور کامل گرفته شود.

مرحله سوم

در این مرحله عدس را آبکشی می کنیم و درون یک قابلمه مناسب می‌ریزیم. در ادامه ۲ پیمانه آب اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت قرار می‌دهیم تا عدس به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه بپزد. حتما بعد از ۳۰ دقیقه عدس را تست می کنیم و در صورتی که نرم شده باشد، آن‌را کنار می گذاریمتوجه داشته باشید که  نباید بگذاریم عدس بیش از حد بپزد و له شود.

مرحله چهارم

در ادامه برنج را آبکشی  کرده و درون یک قابلمه مناسب می‌ریزیم، سپس تا یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج آب اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

در  مرحله پنجم، ۲ قاشق مرباخوری نمک و ۱ قاشق غذاخوری کره یا روغن حیوانی (طبق سلیقه شما)  به قابلمه اضافه می‌کنیم، سپس قابلمه را روی حرارت قرار می‌دهیم. در ادامه عدس را پس از پخت به قابلمه حاوی برنج اضافه می کنیم.

مرحله ششم

نکته قابل توجه در این مرحله  این است که زمان اضافه کردن عدس به برنج، حتما باید آب عدس را دور بریزیم، چون آب عدس باعث بدرنگ شدن برنج می شود. در ادامه اجازه می‌دهیم آب درون قابلمه کشیده شود.

مرحله هفتم

پس از اینکه آب درون قابلمه به طور کامل کشیده شد، یک دم کنی روی درب قابلمه قرار داده  و اجازه می‌دهیم عدس پلو به مدت ۴۰ تا ۵۰ دقیقه دم بکشد. در همین حین به سراغ آماده کردن مواد دیگر عدس پلو می‌رویم.

مرحله هشتم

در این مرحله یکی از پیازها را به صورت خلالی خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و پیاز را اضافه می کنیم. پیاز را به خوبی تفت می دهیم تا کاملا طلایی شود، سپس از تابه خارج کرده و کنار می‌گذاریم.

مرحله نهم

حالا پیاز باقیمانده را به صورت نگینی خرد کرده و به همراه کمی روغن به همان تابه اضافه می‌کنیم و به خوبی تفت می‌دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود، سپس گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری دارچین، زردچوبه و فلفل سیاه اضافه می‌کنیم.

 

مرحله دهم

حالا گوشت را کمی تفت می‌دهیم تا با پیاز و ادویه‌ها ترکیب شود، سپس درب تابه را می‌گذاریم تا گوشت با حرارت بسیار ملایم آب بیندازد و با آب خودش بپزد. پس از اینکه گوشت به خوبی سرخ شد مقداری نمک و زعفران دم کرده به آن اضافه می‌کنیم.

مرحله یازدهم

حالا گوشت چرخ کرده را پس از سرخ شدن از تابه خارج می کنیم و تابه را با دستمال حوله ای تمیز می‌کنیم، سپس کشمش را که از قبل به مدت ۲۰ دقیقه درون آب خیسانده‌ایم، آبکشی می‌کنیم، سپس خشک می کنیم و به همراه کمی روغن به تابه اضافه می‌کنیم.

مرحله دوازدهم

کشمش را هم کمی تفت می‌دهیم تا براق و خوشرنگ شود، سپس از تابه خارج می کنیم. در آخر خلال پسته را به تابه اضافه می کنیم و آنرا هم کمی تفت می دهیم تا براق شود، سپس از تابه خارج می‌کنیم و کنار می‌گذاریم.

مرحله سیزدهم

در این مرحله پس از اینکه عدس پلو آماده شد، آنرا درون قابلمه به آرامی مخلوط می‌کنیم و در صورتی که دوست داشته باشید  عدس پلو را چرب تر میل کنید، می توانیم کمی روغن یا کره اضافه کنیم. در ادامه عدس پلو را در یک ظرف مناسب سرو می‌کنیم.

مرحله چهاردهم

تزیین عدس پلو سلیقه‌ای است  و می توانیم آن  را مطابق  سلیقه خود با گوشت چرخ کرده، خلال پسته، کشمش و پیاز داغ تزیین  کنیم.

مرحله پانزدهم

همانطور که  می‌دانید طبع عدس پلو در طب سنتی سرد است و به همین دلیل بهتر است در کنار آن خرما هم سرو کنیم. البته اضافه کردن دارچین و زعفران دم کرده هم می توانند تا حدودی باعث تعادل در طبع این غذای خوشمزه شوند.

دریافت PDF
برچسب ها:
نظر خود را درباره این مطلب ثبت کنید

نوشتن یک نظر

درصورت عدم عضویت شما در سایت اطلاعات آی پی شما در سایت ذخیره می گردد
افزودن نظر

با ما تماس بگیرید

021-91094905

تماس با سحرخیز

مرکز تماس: 02191094905
فروشگاه تهران : پاسداران بین بوستان هفتم و هشتم جنب داروخانه شبانه روزی - 02191094905  داخلی 421 و 09102291988
کارخانه سحرخیز: خراسان رضوی-مشهد-بخش احمد آباد، روستای پیوه ژن،شهرک صنعتی بینالود ، کوچه فناوری 1 ، کوچه فناوری 2 ، پلاک 37 طبقه همکف - 05133561016

طراحی سایت و پشتیبانی: ایران سایت
  • بازگشت به بالا