کتاب آشپزی

دستور پخت پنکیک زعفرانی

19 اردیبهشت 1402
1095
مقدمه:

پنکیک، یک غذای ساده و بسیار خوش‌مزه است که اغلب در وعده صبحانه مصرف می‌شود. دستور پخت پنکیک بسیار ساده است و شما می‌توانید به راحتی این غذای خوش‌مزه را در خانه درست کنید. پنکیک انواع مختلفی دارد مانند پنکیک زعفرانی، پنکیک شکلاتی، پنکیک موز، پنکیک نوتلا و ... . پنکیک را معمولا با عسل، نوتلا، میوه‌های فصل مانند توت فرنگی، موز، سیب، آناناس و ... سرو می‌کنند که باعث جذابیت بیشتر و خوش‌طعم‌تر شدن پنکیک می‌شود.

همچنین می‌توان این ترکیبات را با مواد پنکیک ترکیب کرده و پنکیک طعم‌دار دلخواه خود را داشته باشید.

زمان پخت : 30 مناسب برای : 4 نوع : غذا
دستور پخت پنکیک زعفرانی
مواد لازم

مواد لازم

تخم مرغ
1 عدد
آرد
1/5 فنجان
شیر یا آب
1 لیوان
شکر
3 قاشق غذاخوری
وانیل
1/4 قاشق چای خوری
بکینگ پودر
1/5 قاشق چای‌خوری
زعفران دم کرده
1/3 فنجان
طرز تهیه

تاریخچه پنکیک:

تاریخچه پنکیک به هزاران سال قبل بازمی‌گردد. یونانیان و رومیان باستان پنکیک هایی می‌خوردند که با آرد گندم، روغن زیتون، عسل و شیر دَلَمه درست می شد. رومی ها پنکیک خود را «آلیتا دولچیا» می‌نامیدند و آن را با عسل و فلفل سرو می‌کردند.

در قرون وسطی، پنکیک یک غذای محبوب در اروپا بود. آنها با آرد گندم، تخم مرغ و شیر درست می‌شدند و اغلب روی شعله باز پخته می شدند. پنکیک اغلب در روز سه‌شنبه بزرگ، که در بریتانیا به عنوان روز پنکیک نیز شناخته می‌شود، خورده می‌شود.

در قرن پانزدهم، پنکیک با آرد گندم سیاه در روسیه و سایر مناطق اروپای شرقی درست شد. پنکیک گندم سیاه یک غذای اصلی در روسیه بود و اغلب با خاویار، خامه ترش یا ماهی آزاد دودی مصرف می‌شد.

پنکیک توسط مهاجران اروپایی به ایالات متحده آورده شد و در قرن نوزدهم به یک غذای محبوب در آمریکا تبدیل شد. در دهه 1930، مردی به نام جو کلر ترکیبی از پنکیک اختراع کرد که به "مخلوط پنکیک عمه جمیما" معروف شد. این ترکیب با کمک شخصیت خاله جمیما، یک زن سیاهپوست خیالی که به عنوان یک آشپز شاد و خندان به تصویر کشیده شد، به بازار عرضه شد.

امروزه پنکیک یک غذای صبحانه محبوب در بسیاری از نقاط جهان است و تنوع بی‌شماری در دستور غذای کلاسیک آن وجود دارد. آنها را می توان با انواع آرد از جمله گندم، آرد ذرت و گندم سیاه تهیه کرد و می توان آن را با همه چیز از شربت افرا و خامه فرم گرفته گرفته تا میوه و آجیل روی آن ریخت. پنکیک تاریخچه طولانی و جذابی دارد و همچنان یک غذای محبوب در سراسر جهان است.

مرحله اول:

برای تهیه پنکیک زعفرانی، ابتدا یک ظرف مناسب و بزرگ بر‌می‌داریم و تخم‌مرغ شکسته و درون ظرف می‌ریزیم، سپس شکر و وانیل را به تخم‌مرغ اضافه کرده و با هم‌زن این ترکیب را مخلوط می‌کنیم تا رنگ آن تغییر کند و غلیظ و کش‌دار شود.

مرحله دوم:
پس از این‌که تخم‌مرغ، شکر و وانیل با یکدیگر ترکیب شدند شیر یا آب را اضافه کرده و به مدت یک دقیقه به‌هم میزنیم. بهتر است از برای هم‌زدن از همزن برقی استفاده شود اما از همزن دستی هم می‌توان استفاده کرد ولی باید دقت شود که مواد به خوبی ترکیب شود.

مرحله سوم:

در این مرحله، آرد سفید را الک کرده و به مواد داخل ظرف اضافه می‌کنیم.سپس مقدار کمی روغن نیز درون ظرف می‌ریزیم.

مرحله چهارم:

زعفران دم کرده را به مواد پنکیک اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید تا مواد رنگ زعفران را به خود بگیرد.

مرحله پنجم:

در این مرحله، بکینگ پودر را اضافه کرده و در مدت زمان کوتاه با قاشق هم می‌زنیم. هم زدن بیش از اندازه بکینگ پودر باعث می‌شود خاصیت آن از بین برود.

مرحله ششم:

پس از این که تمامی مواد پنکیک باهم ترکیب شد، ظرف را به مدت 10 دقیقه در یخچال گذاشته تا استراحت مواد کنند.

مرحله هفتم:

پس از گذشت 10 دقیقه، یک تابه کوچک نچسب برداشته، روی گاز می‌گذاریم و مقدار کمی روغن اسپری می‌کنیم.

مرحله هفتم:
پس از این که تابه و روغن داغ شد، حرارت را کم می‌کنیم و با یک ملاقه، مقداری از مواد را برمی داریم و درون تابه می‌ریزیم. مایه پنکیک خودش در تابه باز می‌شود.

مرحله هشتم:

پس از این‌که رنگ مایه پنکیک تغییر کرد و حباب زد، آن را برگردانید تا سمت دیگر آن نیز طلایی شود و سپس پنکیک را از تابه خارج کرده و درون ظرفی که می‌خواهید آن را سرو کنید قرار دهید.

مرحله نهم:  به همین ترتیب باقی پنکیک‌ها را درست کنید.

نکات مهم:

  • برای سهولت در کار بهتر است از پودر پنکیک نیمه آماده زعفرانی سحرخیز استفاده کنید.
  • اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید از شیر استفاده کنید، می‌توانید به جای آن آب بریزید.
  • مراقب باشید پنکیک زعفرانی شما، زیاد نازک نشود و به تابه نچسبد.

مرحله دهم:

پنکیک زعفرانی خوشمزه شما آماده‌ست. همانطور که گفتیم می‌توانید این پنکیک خوشمزه را به همراه میوه‌های فصل سرو کرده و نوش‌جان کنید.

دریافت PDF
نظر خود را درباره این مطلب ثبت کنید

نوشتن یک نظر

درصورت عدم عضویت شما در سایت اطلاعات آی پی شما در سایت ذخیره می گردد
افزودن نظر

با ما تماس بگیرید

021-91094905

تماس با سحرخیز

مرکز تماس: 02191094905
فروشگاه تهران : پاسداران بین بوستان هفتم و هشتم جنب داروخانه شبانه روزی - 02191094905  داخلی 421 و 09102291988
کارخانه سحرخیز: خراسان رضوی-مشهد-بخش احمد آباد، روستای پیوه ژن،شهرک صنعتی بینالود ، کوچه فناوری 1 ، کوچه فناوری 2 ، پلاک 37 طبقه همکف - 05133561016

طراحی سایت و پشتیبانی: ایران سایت
  • بازگشت به بالا