دانستنی های سحرخیز

خواص و فواید آویشن

17 آبان 1400
1049
مقدمه:

آویشن، دارای خواص متفاوت و پرکاربردی است. فواید آویشن که به صورت خشک‌شده و چاشنی غذا استفاده می‌شود، آویشن را تبدیل به یک محصول پرمصرف و خوش‌عطر کرده است.

خواص و فواید آویشن

آویشن گیاهی از خانواده نعناع است که احتمالاً از مجموعه ادویه‌ها، آن را تشخیص می‌دهید. دامنه استفاده از آن چشمگیر است و بیش از ۴۰۰ زیرگونه دارد. آویشن به لطف طعم متمایز خود تا به امروز به عنوان یک ماده اصلی آشپزی باقی مانده است. اما آویشن همچنین به دلیل ویژگی‌های دارویی مانند توانایی کمک به درمان آکنه و فشار خون بالا، به سرعت شهرت پیدا می‌کند و باعث می‌شود تا مصرف آن، پرکاربردتر شود. 
گفتنی است که در سلسلۀ مقالات آوشین، موارد مربوط به مضرات آویشن، و .. را، به صورت جداگانه و دقیق، مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

فواید آویشن چیست؟

در درمان‌های جایگزین، برای اهداف بهداشتی می‌توان آویشن را از طریق دهان مصرف کرد. آن را بر روی پوست قرار داد، غرغره یا استنشاق کرد. این گیاه حاوی ترکیباتی مانند تیمول (فنل گیاهی مخصوص آویشن) است که به عنوان کنترل کننده یا خنثی کننده برخی از عفونت های باکتریایی، ویروسی، قارچی و انگلی شناخته شده است. در پخت و پز، دمنوش‌ها، خواص پوستی، مصارف دارویی و ... از آویشن نیز استفاده می‌شود که هر یک از آن‌ها را در ادامه به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.
 
۱- آویشن برای کاهش فشار خون موثر است
یک مطالعه معتبر نشان داد که آویشن، عصاره‌ای است که قادر به کاهش قابل توجه ضربان قلب در فشار خون بالا است و همچنین می‌تواند کلسترول آن‌ها را کاهش دهد. یک روش مطمئن برای استفاده از آویشن برای کمک به کاهش ضربان قلب این است که آن را جایگزین نمک در غذاهای خود کنید.
 
۲- آویشن به جلوگیری از سرفه کمک می‌کند
اسانس آویشن که از برگ‌های آن بدست می‌آید، اغلب به عنوان داروی طبیعی سرفه استفاده می‌شود. در یک مطالعه معتبر، ترکیبی از برگ‌های آویشن و پیچک، به کاهش سرفه و سایر علائم برونشیت حاد کمک کرد. دفعه دیگر که با سرفه یا گلودرد روبرو شدید، سعی کنید مقداری چای آویشن بنوشید.
 
۳- تقویت ایمنی بدن با مصرف آویشن /ویتامین C و ویتامین A به کمک آویشن
دریافت هر روز ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌تواند چالش برانگیز باشد. خصوصاً با توجه به منطقه خاص آب‌وهوایی که زندگی می‌کنید، کمبود برخی از ویتامین‌ها ممکن است که مشهودتر باشد. علاوه بر این، با توجه به تغییر سبک زندگی، کمبود ویتامین‌ها، بیشتر حس می‌شود. خوشبختانه، آویشن مملو از ویتامین C است و همچنین منبع خوبی از ویتامین A  است. اگر احساس سرماخوردگی می‌کنید، آویشن می‌تواند به شما کمک کند تا سلامتی‌تان را بدست آورید. یکی دیگر از فواید آویشن برای سلامتی: منبع خوبی از مس، فیبر، آهن و منگنز است.
 
۴- آویشن، غذای شما را خوش طعم‌تر می‌کند
آویشن ماده‌ای شگفت‌انگیز است که در آشپزی در سراسر جهان، به ویژه در فرانسه، ایتالیا و سراسر مدیترانه استفاده می‌شود. آویشن یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده سس پستو است که می‌توانید از آن به عنوان چاشنی استفاده کنید یا به ماکارونی یا برنج اضافه کنید. هنگام تهیه گوشت یا مرغ می‌توان از برگ‌های تازه یا شاخه‌های کامل استفاده کرد. ماکارونی و پنیر گندم سبوس‌دار همراه با قارچ و آویشن یک طعم دلپذیر و دلنشین را می‌سازد. با این حساب، شما هم با ما موافق هستید که یک روش عالی برای خوش طعم‌تر کردن غذا، افزودن مقداری آویشن به رژیم غذایی است.
 
۵- آیا آویشن بر روی روحیه نیز تاثیرگذار است؟
اثبات شده است که ترکیبی به نام کارواکرول که در این گیاه دارویی وجود دارد، دارای اثرات بسیار مثبتی در تقویت روحیه است. تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۳ نشان داد که وقتی کارواکرول به مدت هفت روز متوالی بر روی حیوانات تجویز می‌شود، می‌تواند سطح دوپامین و سروتونین را در قشر جلوی پیشانی و هیپوکامپ افزایش دهد. دوپامین و سروتونین هنگام انتقال روحیه، دو انتقال دهنده عصبی کلیدی هستند. داده‌های این مطالعه نشان می‌دهد که کارواکرول یک مولکول فعال مغز است که می‌تواند از طریق تعدیل انتقال دهنده‌های عصبی بر فعالیت شناختی تأثیر بگذارد. اگر آویشن به طور منظم در غلظت‌های کم مصرف شود، ممکن است احساس خوب بودن را بهبود بخشد. مطالعات دیگر، بیشتر بر روی موش ها، نشان می‌دهد که به ویژه دارای خاصیت ضد اضطراب است، به این معنی که با اضطراب مبارزه می‌کند.
 
۶- از سلامت دهان و دندان محافظت می‌کند
عصاره‌های حاصل از این گیاه در محصولات دندانپزشکی مانند خمیر دندان و دهانشویه‌ها استفاده می‌شود. ترکیبات موجود در این گیاه می‌تواند از ایجاد عفونت در دهان جلوگیری کرده و با کاهش پلاک و پوسیدگی دندان ها را سالم نگه دارد.

آیا آویشن عوارض جانبی دارد؟

آویشن که معمولاً برای پخت و پز استفاده می‌شود، در صورت استفاده در مقادیر غذایی معمول، بی‌خطر محسوب می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد در انواع مکمل های غذایی به خوبی تحمل می‌شود. با این حال، مصرف زیاد آویشن ممکن است باعث ناراحتی معده، گرفتگی عضلات، سردرد و سرگیجه شود.
 
برخلاف اکثر روغنهای اساسی، روغن آویشن را می‌توان به صورت خوراکی و البته به مقدار محدود مصرف کرد. از آنجا که روغن غلیظ است، ممکن است عوارض جانبی شناخته شده را بیشتر تقویت کند. در صورت استفاده بیش از حد از روغن آویشن، افت فشار خون، افت غیر طبیعی فشار خون، می‌تواند رخ دهد.
 
آلرژی به روغن آویشن نیز خصوصاً در افراد حساس به گیاهان از خانواده نعناع (شامل پونه کوهی، اسطوخودوس و مریم گلی) نیز رایج است. آلرژی می‌تواند با اسهال، حالت تهوع و استفراغ آشکار شود.  در دوران بارداری باید از مصرف روغن آویشن یا مکمل‌ها خودداری شود. تیمول دارای اثرات استروژن مانند است که می‌تواند قاعدگی را تحت تأثیر قرار داده و خطر سقط جنین را افزایش دهد. استفاده از آویشن در پخت و پز چنین خطری را تهدید نمی‌کند.
 
لازم به ذکر است برای تعیین دقیق و نحوۀ استفاده از آویشن، بهتر است از پزشک متخصص خود مشورت بگیرید. در این مقاله، تنها به آخرین نتایج تحقیقاتی که تابحال منتشر شده است، اشاره کردیم. 
 
همانطور که در بالا نیز مشاهده کردیم، خواص آویشن متنوع است و چون افزودن آن به رژیم غذایی ساده می‌باشد، استفاده از آن نیز به راحتی انجام می‌پذیرد. طعم خوب و عطر دلنشین آن، آویشن را تبدیل به یک ادویه پرکاربرد و پرمصرف کرده است.
 
شرکت سحرخیز، دمنوش آویشن ختمی ؛ و با بهره‌گیری از بالاترین استانداردها و بهترین کیفیت، این محصول محبوب و خوش‌طعم را به شما تقدیم می‌کند. عطر دلپذیر آویشن به همراه گل ختمی، این دمنوش را تبدیل به یک دمنوش خاص و متفاوت کرده است.
 
در مقالات بعدی وبلاگ، مضرات آویشن، طرز استفاده صحیح از آویشن، و پرسش‌های متداول دربارۀ آویشن را، دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد. با وبلاگ سحرخیز همراه باشید!

دریافت PDF
برچسب ها:
نظر خود را درباره این مطلب ثبت کنید

نوشتن یک نظر

درصورت عدم عضویت شما در سایت اطلاعات آی پی شما در سایت ذخیره می گردد
افزودن نظر

با ما تماس بگیرید

021-91094905

تماس با سحرخیز

مرکز تماس: 02191094905
فروشگاه تهران : پاسداران بین بوستان هفتم و هشتم جنب داروخانه شبانه روزی - 02191094905  داخلی 421 و 09102291988
کارخانه سحرخیز: خراسان رضوی-مشهد-بخش احمد آباد، روستای پیوه ژن،شهرک صنعتی بینالود ، کوچه فناوری 1 ، کوچه فناوری 2 ، پلاک 37 طبقه همکف - 05133561016

طراحی سایت و پشتیبانی: ایران سایت
  • بازگشت به بالا