دانستنی های سحرخیز

خواص زنجبیل برای مردان و زنان

29 فروردین 1402
5885
مقدمه:

زنجبیل هزاران سال است که به عنوان یک ادویه و گیاه دارویی مورد استفاده قرار می‌گرفته است و قدمت آن به دوران باستان در هند و چین برمی‌گردد. اعتقاد بر این است که زنجبیل از آسیای جنوب شرقی سرچشمه می‌گیرد و در امتداد جاده ابریشم به سایر نقاط جهان مبادله می‌شد. در زمان های قدیم، زنجبیل به دلیل خواص دارویی آن ارزش زیادی داشت و برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله مشکلات گوارشی، مشکلات تنفسی و آرتریت استفاده می‌شده است. همچنین به عنوان طعم دهنده در آشپزی و به عنوان عطر کاربرد داشت. در طول قرون وسطی، زنجبیل به یک کالای مهم در اروپا تبدیل شد و یکی از محبوب‌ترین ادویه‌های مورد استفاده در آشپزی بود. همچنین از آن برای تهیه نان زنجبیلی، یک خوراکی محبوب در فصل کریسمس استفاده می‌شد.

خواص زنجبیل برای مردان و زنان

در قرن شانزدهم، زنجبیل توسط کاشفان اسپانیایی به قاره آمریکا معرفی شد و به سرعت در آمریکای استعماری رایج شد. از آن در آشپزی و همچنین در درمان های سنتی برای انواع بیماری ها استفاده می شد.

امروزه زنجبیل هنوز به طور گسترده در سراسر جهان به عنوان ادویه و گیاه دارویی استفاده می شود. این یک ماده رایج در غذاهای آسیایی است و در بسیاری از غذاهای غربی نیز استفاده می شود. مکمل‌ها و عصاره‌های زنجبیل نیز برای کسانی که می‌خواهند از مزایای سلامتی آن استفاده کنند، در دسترس است.

  فواید زنجبیل:

  • تسکین دهنده تهوع واستفراغ: طبق تحقیقات انجام شده، زنجبیل در کاهش تهوع و استفراغ ناشی از بیماری حرکت، تهوع صبحگاهی در دوران بارداری و شیمی درمانی موثر است.
  • التهاب را کاهش می دهد: زنجبیل حاوی ترکیباتی به نام "جینجرول و شوگاول" است که دارای خواص ضد التهابی است  و به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند.
  • تسکین درد: نشان داده شده است که زنجبیل دارای خواص ضد درد (تسکین درد) است و می‌تواند در کاهش درد ناشی از دردهای قاعدگی، آرتروز و ... موثر باشد.
  • هضم را بهبود می بخشد: زنجبیل می‌تواند با افزایش تولید آنزیم های گوارشی و سرعت بخشیدن به حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش به بهبود هضم کمک کند.
  • سیستم ایمنی را تقویت می‌کند: زنجبیل دارای خواص تقویت کننده سیستم ایمنی است که به محافظت در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها کمک می‌کند.
  • کاهش کلسترول: برخی مطالعات نشان می‌دهد که زنجبیل ممکن است در کاهش سطح کلسترول بد (LDL) در خون موثر باشد.
  • از عملکرد مغز پشتیبانی می کند: زنجبیل حاوی ترکیباتی است که ممکن است به بهبود عملکرد مغز و محافظت در برابر کاهش عملکرد شناختی مرتبط با افزایش سن تاثیرگذار باشد.

پودر زنجبیل سحرخیز

زنجبیل چه کاربرهایی دارد؟

زنجبیل به عنوان یک ادویه همه کاره کاربرد دارد و  در انواع غذاها استفاده می‌شود از جمله:

  • غذاهای آسیایی: زنجبیل یک ماده اصلی در بسیاری از غذاهای آسیایی از جمله سیب زمینی سرخ کرده، کاری و سوپ است.
  • محصولات پخته شده: زنجبیل اغلب در محصولات پخته شده مانند شیرینی زنجبیلی، کلوچه، کیک و کلوچه استفاده می‌شود.
  • نوشیدنی‌ها: زنجبیل یک عنصر محبوب در چای و سایر نوشیدنی‌های گرم است و چای زنجبیل یک نوشیدنی پرطرفدار به حساب می‌آید. همچنین برای طعم دادن به نوشیدنی های سرد مانند لیموناد و نوشابه استفاده می‌شود.
  • سس‌ها و مارینادها: زنجبیل معمولاً در سس‌ها و مارینادهای گوشت و سبزیجات استفاده می‌شود. طعمی تند و لذیذ به غذاها اضافه می‌کند.
  • ترشی و چاتنی: زنجبیل یکی از ترکیبات رایج در ترشی و چاتنی (سس یا چاشنی که در جنوب شرقی آسیا به خصوص هند کاربرد دارد). است که چاشنی محبوب بسیاری از غذاها هستند.
  • آب نبات و شیرینی: از زنجبیل برای تهیه انواع آب نبات و شیرینی‌جات استفاده می‌شود، مانند شیرینی زنجبیل، آدامس زنجبیلی و نان زنجبیلی.

 

به طور کلی، زنجبیل یک ادویه همه کاره است که می‌تواند در انواع مختلفی از غذاها استفاده شود. طعم و عطر بی نظیری به غذاها می‌بخشد و همچنین دارای فواید سلامتی است.

تمامی فواید زنجبیل برای مردان و زنان:

خواص ادویه زنجبیل برای زنان:

تسکین درد و ضد التهاب: زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش درد و گرفتگی قاعدگی کمک کند. همچنین ممکن است به کاهش علائم بیماری هایی مانند اندومتریوز و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) کمک کند.

کاهش مشکلات گوارشی: زنجبیل می‌تواند به کاهش مشکلات گوارشی مانند نفخ، حالت تهوع و یبوست کمک کند، که می‌تواند به ویژه برای زنان باردار که حالت تهوع صبحگاهی دارند مفید باشد.

تقویت کننده سیستم ایمنی: زنجبیل دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند، به ویژه در دوران بارداری که سیستم ایمنی سرکوب شده است، بسیار مهم است.

خواص ضد تهوع: نشان داده شده است که زنجبیل در کاهش تهوع و استفراغ موثر است، که می‌تواند به ویژه برای زنانی که تحت شیمی درمانی هستند یا از حالت تهوع صبحگاهی در دوران بارداری رنج می برند، مفید باشد.

خواص ضد میکروبی: نشان داده شده است که زنجبیل دارای خواص ضد میکروبی است که می‌تواند به مقابله با عفونت‌هایی مانند عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) که در زنان شایع تر از مردان است، کمک کند.

خواص زنجبیل برای مردان:

خواص ضد التهابی: زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش درد عضلانی و درد مفاصل کمک کند و آن را به یک مکمل مفید برای ورزشکاران و مردان فعال تبدیل می‌کند.

کمک به هضم: زنجبیل می‌تواند به کاهش مشکلات گوارشی مانند نفخ، گاز و یبوست که شکایات رایج در بین مردان هستند کمک کند.

سلامت قلب و عروق: نشان داده شده است که زنجبیل به کاهش فشار خون و کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند، که می تواند به کاهش خطر بیماری قلبی در مردان کمک کند.

خواص ضد میکروبی: نشان داده شده است که زنجبیل دارای خواص ضد میکروبی است که می‌تواند به مبارزه با عفونت ها کمک کند و آن را به یک مکمل مفید برای مردانی که مستعد ابتلا به عفونت هایی مانند عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) هستند تبدیل می کند.

تولید تستوسترون: در حالی که تحقیقات محدودی در مورد این موضوع وجود دارد، برخی مطالعات نشان می‌دهد که زنجبیل ممکن است به افزایش سطح تستوسترون در مردان کمک کند، که می‌تواند اثرات مثبتی بر رشد عضلات، سطح انرژی و میل جنسی داشته باشد.

به طور کلی، زنجبیل یک گیاه همه کاره و مفید است که می‌تواند در آشپزی استفاده شود یا به عنوان مکمل برای کمک به ارتقای سلامت و تندرستی مصرف شود.

همینطور این ادویه، می‌تواند مکمل ارزشمندی برای رژیم غذایی زنان و مردان باشد و طیف وسیعی از فواید سلامتی را ارائه دهد. با این حال، مانند هر مکمل یا داروی گیاهی دیگری، مهم است که قبل از استفاده از زنجبیل با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید، به خصوص اگر بیماری زمینه ای دارید یا در حال مصرف هردارویی هستید.

دریافت PDF
برچسب ها:
نظر خود را درباره این مطلب ثبت کنید

نوشتن یک نظر

درصورت عدم عضویت شما در سایت اطلاعات آی پی شما در سایت ذخیره می گردد
افزودن نظر

با ما تماس بگیرید

021-91094905

تماس با سحرخیز

مرکز تماس: 02191094905
فروشگاه تهران : پاسداران بین بوستان هفتم و هشتم جنب داروخانه شبانه روزی - 02191094905  داخلی 421 و 09102291988
کارخانه سحرخیز: خراسان رضوی-مشهد-بخش احمد آباد، روستای پیوه ژن،شهرک صنعتی بینالود ، کوچه فناوری 1 ، کوچه فناوری 2 ، پلاک 37 طبقه همکف - 05133561016

طراحی سایت و پشتیبانی: ایران سایت
  • بازگشت به بالا