دانستنی های سحرخیز

فواید چای ماسالا

02 بهمن 1401
5014
مقدمه:

تاریخچه چای ماسالا:

چای ماسالا پیشینه درازی دارد که در کتاب هایی مثل ناظم الاطبا از آن به عنوان چای مصالح نام برده شده است. این چای که اصالتا از زبان چینی برگرفته شده است اما (مصالح یا مصالحه) لغتی عربی و رایج در فارسی است که به معنای ادویه کوبیده شده است. در قدیم پادشاهان ازچای ماسالا به عنوان نوشیدنی که خاصیت دارویی فراوانی دارد استفاده می کردند. البته چای ماسالا در دنیای غرب، به نام چای لاته شناخته می شود که در مقایسه با روش هندی این چایی شیرین تر است و تندی کمتری دارد.

فواید چای ماسالا

ترکیبات چای ماسالا

این دمنوشِ هندی، شامل چای سیاه، زنجبیل، هل، دارچین و رازیانه و ... است و به دلیل خواصی مثل چربی سوزی، پیشگیری از سرماخوردگی، کم کردن درد ناشی از قاعدگی خانم ها مورد استقبال بسیاری از مردم در سطح جهان و مخصوصا خانم ها قرار گرفته است.

فواید چای ماسالا

تاثیر چای ماسالا بر لاغری و کاهش وزن:

چای ماسالا دستور تهیه فراوانی دارد ولی چای سیاه، هل، دارچین و زنجبیل در آن ها معمولا ثابت است و این ادویه های گرم باعث چربی و کالری سوزی و در نتیجه لاغری می‌شوند. اگر مشکلی با شیر و لاکتوز آن ندارید به دلیل پروتئین در شیر اگر به جای آب با انواع شیر سرو شود هم زمان بیشتری احساس سیر بودن می کنید و هم طعم دلنشین تری را تجربه خواهید کرد‌.

تاثیر چای ماسالا  برای سرماخوردگی:

این دمنوش به دلیل طبع گرم ادویه های موجود مثل دارچین نه تنها سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند بلکه به دلیل خاصیت ضد التهابی باعث می شود که درد هایی مانند گلودرد که اکثر سرماخورده ها از آن می‌نالند را تسکین دهد‌.

خواص چای ماسالا برای قاعدگی:

ادویه های این چایی مثل زنجبیل یا میخک خاصیت ضد التهابی دارند. پس در دوران قاعدگی لخته های خون به دلیل کم شدن التهابات با درد کم تر و راحت تر دفع می شوند.

چای ماسالا و کمک به بهبود هضم غذا:

به خاطر وجود هل و ترشح بیشتر بزاق دهان، هضم غذا راحت تر صورت می گیرد. همچنین یک آزمایش بر روی موش هایی که زخم معده داشتند نشان می دهد که هل میتواند به بهبود زخم معده کمک شایانی کند و همچنین میتواند سوزش سر دل را تخفیف دهد.

پیشگیری از سرطان: تحقیقاتی که بر روی هل، دارچین و زنجبیل انجام شده نشان می دهد که در پیشگیری بیماری سرطان موثر واقع شده اند.

طرز تهیه چای ماسالا:

شما می‌توانید شیر یا آب جوش را به پودر آماده چای ماسالا سحرخیز اضافه نمایید و بعد از دم کشیدن، آن را نوش جان کنید. اما اگر از فرایند درست شدن این چای لذت می‌برید، ابتدا باید چای سیاه را با شیر گرم کنید و سپس بقیه ادویه‌ها را به آن اضافه نمایید. برای لاغری بهتر است از شیر هایی که چربی کمتری دارند مثل شیر گاو استفاده شود ولی اگر می‌خواهید خیلی به روش سنتی درست کردن این چای پایبند باشید از شیر گاومیش می‌توانید استفاده کنید. در صورتی که وگن هستید می‌توانید شیر سویا یا بادام را امتحان کنید.

چای ماسالا بدون شکر سحرخیز

 چای ماسالا سحرخیز:

انواع چای ماسالا

چای ماسالا بدون شکر: این دمنوش رژیمی برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند بسیار مناسب است؛ که در کنار تحرکات جسمی و رژیم غذایی صحیح توصیه می‌شود. این چای قطعا تاثیرگذار است اما انتظار معجزه از یک چای تصور اشتباهی است.

چای ماسالا جنسینگ: از مهم‌ترین خاصیت گیاه جنسینگ افزایش نیرو و انرژی و کاهش خستگی بدنی و ذهنی است. این گیاه عملکرد ذهن را بهبود می‌بخشد و حتی دیده شده که اثرات مثبتی بر مغز و رفتار افراد مبتلا به بیماری آلزایمر داشته است.

ولی مصرف بیش از حد این گیاه نشان داده است که تاثیرگذاری آن را کم می‌کند. همینطور چون این گیاه اثر دارو های ضد انعقاد را کاهش می‌دهد قبل از مصرف بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

چای ماسالا زعفرانی: این روش، روش کشمیری درست کردن این چای محسوب می‌شود. زعفران که خاصیت های کاهش درد قاعدگی، بهبودآلزایمر و افسردگی آن در تحقیقات به اثبات رسیده است، ارزش دارویی و غذایی این دمنوش را بالاتر برده است. این دمنوش مناسب خانم هایی است که ترجیح می‌دهند بیشتر از دمنوش‌های طبیعی به جای قرص و دارو و یا به عنوان مکملی برای کاهش درد قاعدگی استفاده نمایند.

دریافت PDF
نظر خود را درباره این مطلب ثبت کنید

نوشتن یک نظر

درصورت عدم عضویت شما در سایت اطلاعات آی پی شما در سایت ذخیره می گردد
افزودن نظر

با ما تماس بگیرید

021-91094905

تماس با سحرخیز

مرکز تماس: 02191094905
فروشگاه تهران : پاسداران بین بوستان هفتم و هشتم جنب داروخانه شبانه روزی - 02191094905  داخلی 421 و 09102291988
کارخانه سحرخیز: خراسان رضوی-مشهد-بخش احمد آباد، روستای پیوه ژن،شهرک صنعتی بینالود ، کوچه فناوری 1 ، کوچه فناوری 2 ، پلاک 37 طبقه همکف - 05133561016

طراحی سایت و پشتیبانی: ایران سایت
  • بازگشت به بالا