کتاب آشپزی

طرز تهیه شله‌زرد خوش رنگ

25 آبان 1400
1324
مقدمه:

شله زرد یکی از محبوب‌ترین و با اصالت‌ترین دسر‌های ایرانی است که پخت آن از قدیم بهانه یک دورهمی بوده است. استفاده از مواد اولیه مرغوب، جزء جدا نشدنی هر دستورپختی است و شرط داشتن یک شله زرد خوشرنگ، استفاده از زغفران با کیفیت است. اصیل‌ترین دستور پخت شله زرد را در لینک بالا دنبال کنید.

زمان پخت : 60 مناسب برای : 8 نوع : دسر
طرز تهیه شله‌زرد خوش رنگ
مواد لازم

 

برنج
2 پیمانه
شکر
3 لیوان
گلاب
نصف لیوان
کره
25 گرم
زعفران
1 قاشق چای‌خوری
خلال بادام
نصف لیوان
دارچین
به میزان دلخواه
خلال پسته
به میزان دلخواه
طرز تهیه

اگر به دسرهای ایرانی علاقه‌مند باشید، حتما شله زرد را چشیده‌اید. به نحوی می‌توان گفت شله زرد محبوب‌ترین دسر ایرانی است که به شکل قابل توجهی با فرهنگ نذری دادن ایرانی‌ها گره خورده است. شله زرد یک دسر گرم است و در مراسم‌های مذهبی در حجم زیاد پخته می‌شود.

شله زرد به دلیل داشتن زعفران، یک دسر با خاصیت شادی‌آور به حساب می‌آید که بسیاری از مسلمانان در ماه رمضان از این دسر به عنوان یک غذای مقوی در سحر و افطار استفاده می‌کنند. البته ناگفته نماند که شله زرد یک غذای پرانرژی محسوب می‌شود بهتر است در مقادیر کم سرو شود. کیفیت مواد اولیه در پخت شله زرد بسیار مهم است؛ از همین رو پیشنهاد می‌شود در پخت شله زرد حتما از مواد مرغوب و باکیفیت استفاده کنید. در ادامه به طرز تهیه یک شله زرد خوش رنگ و خوش طعم می‌پردازیم تا شما هم در خانه بتوانید این دسر منحصر به فرد را راحتی درست کنید.
 

مرحله اول :

برنج را از شب قبل در یک ظرف بزرگ خیس کنید و سپس با بهره‌گیری از حرارت ملایم، اجازه دهید برنج خوب بپزد. زمانی برنج شما برای شله زرد آماده است که کاملا باز شده باشد و بگونه‌ای وا رود. 

مرحله دوم :

قبل از اینکه برنج را بردارید، دو قاشق گلاب به برنج اضافه کنید تا به خوبی عطر گلاب را به خود بگیرد.

مرحله سوم :

شکر را به برنج اضافه کنید و اجازه دهید برنج بر روی یک شعله ملایم طعم شکر را به خود بگیرد. فقط این موضوع را در نظر بگیرید که برای ته نگرفتن برنج مدام باید برنج‌های ته را بر روی قابلمه بیاورید و به نوعی آن را هم بزنید. بعد از نیم ساعت برنج به خوبی طعم گرفته و حسابی نرم شده است.

مرحله چهارم :

دم کردن زعفران
زعفران را با بهره‌گیری از چند قاشق آب جوش دم کنید و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. در نظر بگیرید که کیفیت زعفران در رنگ شله زرد تاثیرگذار است. به صورت کلی زعفران باکیفیت و مرغوب رنگ و عطر بیشتری دارد؛ از همین رو شما با بهره‌گیری از فقط یک قاشق چای خوری زعفران مرغوب سحرخیز، می‌توانید برای ۸ نفر شله زرد خوش رنگ و طلایی درست کنید. همچنین عطر زعفران‌های ارگانیک و باکیفیت عرضه شده از سوی مجموعه سحرخیز به قدری زیاد است که با همین مقدار اندک شله زرد تهیه شده از سوی شما عطر منحصر به فرد زعفران را به خود می‌گیرد. پس از آنکه برنج رنگ زعفران را به خوبی به خود گرفت.

مرحله پنجم:

خلال بادام را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و به خوبی آن را هم بزنید تا خلال بادام در تمامی نقاط قابلمه حل شود. در نظر بگیرید اگر می‌خواهید خلال بادام استفاده شده در شله زرد نرم باشد و زیر دندان احساس نشود، می‌توانید یک ساعت قبل از پختن شله، آن‌ها را در آب قرار دهید تا بافت نرم‌تری داشته باشند.
اجازه دهید آب شله زرد بخار شود.

مرحله ششم :

هیچ کس شله زرد را خیلی شل و آبکی دوست ندارد، از همین رو ابتدا کره را درون قابلمه بیندازید و سپس اجازه دهید ۱۰ الی ۳۰ دقیقه مواد درون قابلمه روی یک حرارت ملایم بجوشند. در نظر بگیرید که حتما درب قابلمه را بردارید تا آب اضافی شله زرد بخار شود. سفتی یا آبکی بودن شله زرد به خود شما بستگی دارد اما پیشنهاد می‌کنیم اجازه ندهید این دسر خوش طعم ایرانی خیلی سفت شود.

مرحله هفتم :

تزیین شله زرد
شله زرد معمولا گرم سرو می‌شود اما می‌توانید آن را در یک سینی بزرگ بریزید و اجازه دهید که به خوبی سرد شود، زیرا بسیاری از افراد طرفدار دو آتیشه شله زرد سرد هستند. همه ما می‌دانیم که دارچین سحرخیز و خلال پسته می‌تواند طعم شله زرد را بسیار دلنشین و خوب کند؛ از همین رو برای تزیین شله زرد می‌توانید از دارچین سحرخیز و خلال پسته استفاده کنید ولی زیاده روی نکنید، زیرا دارچین بیش از حد باعث می‌شود طعم شله زرد به کلی تغییر کند. البته برای اینکه عطر شله زرد بیشتر در فضا پخش شود، می‌توانید از یک ردیف گل محمدی بر روی ظرف شله زرد استفاده کنید تا هم غذای شما از نظر بصری بهتر شود و عطر آن بیشتر پخش شود.
نوش جان!

 

دریافت PDF
برچسب ها:
نظر خود را درباره این مطلب ثبت کنید

نوشتن یک نظر

درصورت عدم عضویت شما در سایت اطلاعات آی پی شما در سایت ذخیره می گردد
افزودن نظر

با ما تماس بگیرید

021-91094905

تماس با سحرخیز

مرکز تماس: 02191094905
فروشگاه تهران : پاسداران بین بوستان هفتم و هشتم جنب داروخانه شبانه روزی - 02191094905  داخلی 421 و 09102291988
کارخانه سحرخیز: خراسان رضوی-مشهد-بخش احمد آباد، روستای پیوه ژن،شهرک صنعتی بینالود ، کوچه فناوری 1 ، کوچه فناوری 2 ، پلاک 37 طبقه همکف - 05133561016

طراحی سایت و پشتیبانی: ایران سایت
  • بازگشت به بالا