خوشمزه ترین طرز تهیه شربت زعفران
کتاب آشپزی

خوشمزه‌ترین طرز تهیه شربت زعفران

27 خرداد 1403
212
مقدمه:

شربت زعفران یکی از خوش‌طعم و خوش‌عطرترین نوشیدنی‌ها است که به دلیل مواد اولیه ساده و در دسترس، طرف‌داران زیادی دارد. مصرف این نوشیدنی در روزهای گرم تابستان بهترین انتخاب است، چرا که علاوه بر رفع عطش، خواص زیادی را به همراه دارد. این نوشیدنی با موادی همچون تخم شربتی، گلاب، آبلیمو و هل، به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود.

خوشمزه‌ترین طرز تهیه شربت زعفران

شربت زعفران یکی از خوش‌طعم و خوش‌عطرترین نوشیدنی‌ها است که به دلیل مواد اولیه ساده و در دسترس، طرف‌داران زیادی دارد. مصرف این نوشیدنی در روزهای گرم تابستان بهترین انتخاب است، چرا که علاوه بر رفع عطش، خواص زیادی را به همراه دارد. این نوشیدنی با موادی همچون تخم شربتی، گلاب، آبلیمو و هل، به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. اگر برای روزهای تابستان خود به دنبال یک نوشیدنی ساده اما لذت‌بخش هستید، طرز تهیه شربت زعفران به روش‌های مختلف در این مطلب، برای شما مفید خواهد بود.

انواع شربت زعفران

شربت زعفران با انواع طعم‌دهنده‌ها قابل‌تهیه است. هر فردی بنا به ذائقه خود می‌تواند این شربت را با مواد مختلفی ترکیب و تهیه کند. بهترین و خوشمزه‌ترین شربت زعفران با مواد زیر ترکیب می‌شوند:

  • گلاب
  • هل
  • آبلیمو
  • بهارنارنج

هر کدام از این طعم‌دهنده‌ها خواص منحصربه‌فردی دارند. گلاب به‌عنوان یک آرام‌بخش، آبلیمو برای رفع عطش و تشنگی و هل برای کاهش درد و تسکین‌دهنده بسیار مؤثر هستند. اما در نهایت این سلیقه و ذائقه شماست که تعیین می‌کند کدام یک خوشمزه‌تر و گواراتر است. در ادامه طرز تهیه رایج‌ترین و خوشمزه‌ترین این شربت‌ها را بیان می‌کنیم. 

طرز تهیه شربت زعفران

برای تهیه شربت زعفران ساده در ابتدا لازم است مواد لازم برای تهیه شربت زعفران را بدانید:

 

مواد لازم

مقدار

شکر

۲ قاشق غذاخوری

زعفران پودر شده

۱ قاشق چای‌خوری

آب

۲ لیوان

مرحله اول 

برای تهیه شربت این شربت در تمام دستورها ابتدا باید به دم‌کردن زعفران بپردازید. برای این کار زعفران را داخل هاون بریزید و به‌خوبی بکوبید. سپس‌ آن را داخل لیوانی از آب جوش بریزید، درب آن را بگذارید تا دم بکشد. برای این که زعفران‌رنگ بهتری از خود آزاد کند، بعد از دم‌کشیدن، یک‌تکه یخ داخل لیوان بیندازید. این کار باعث ایجاد شوک به زعفران و نهایتاً رنگ‌دهی بهتر آن می‌شود.

مرحله دوم

حالا ظرفی را روی شعله قرار دهید و آب و شکر را درون آن بریزید. سپس زعفران را نیز به ترکیب اضافه کنید و به‌آرامی هم بزنید و اجازه دهید شکر به شکل کامل در آب حل شود.

مرحله سوم

پس از حل‌شدن شکر، باید دمای گاز را بیشتر کنید تا محلول به نقطه‌جوش برسد. این کار باعث قوام شربت شما می‌شود. توجه داشته باشید، در زمان جوشیدن محلول روی آن کف‌هایی مشاهده می‌شود، بهتر است آن‌ها را به شکل کامل بگیرید. چرا که باقی‌ماندن آن‌ها، باعث کدرشدن شربت شما می‌شود. همچنین درب ظرف خود را در زمان جوشیدن بگذارید تا از شکرک‌زدن شربت جلوگیری کنید.

محلول آماد شده شربت زعفران خود را، داخل شیشه‌ای درب‌دار بریزید و آن را در یخچال نگهداری کنید. شما می‌توانید هر بار ۱۵ درصد لیوان خود را از این شربت بریزید و باقی لیوان را با آب و یخ پر کنید.

شربت زعفران آبلیمو

دقت کنید که تا اینجا شما فقط شربت زعفران ساده را درست کرده‌اید. حالا وقت افزودن طعم‌دهنده دلخواه است. برای این که طعم‌دهنده‌ها به‌خوبی در شربت حل شده و مزه خوبی به آن بدهند لازم است مطابق دستور زیر عمل کنید:

شربت زعفران با گلاب

برای تهیه شربت زعفران با گلاب باید ابتدا شربت ساده زعفران را تهیه کنید و در اواخر مرحله جوشیدن محلول ۱ پیمانه گلاب به آن اضافه کنید. بعد از سردشدن شربت، از عطروطعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

شربت زعفران با هل

در این شربت از مواد زیر استفاده کنید:

هل: ۱ یا ۲ عدد

تفاوت این شربت با شربت قبل، این است که در این روش، گلاب از دستور حذف و هل جایگزین آن می‌شود. برای این کار، دانه‌های هل را به‌خوبی بکوبید، سپس به همراه زعفران به محلول آب و شکر اضافه کنید. تمامی مراحل دیگر را کاملاً مشابه آموزش قبل انجام دهید تا شربت زعفران با هل شما آماده شود.

شربت زعفران با آبلیمو

برای تهیه شربت زعفران با آبلیمو به مواد زیر نیاز دارید:

آب‌لیمو ترش: ۱/۴ پیمانه

باز هم شربت زعفران ساده را آماده کنید و در مرحله به قوام رسیدن شربت، آبلیمو تازه را به آن اضافه کنید و پس از سردشدن آن را داخل شیشه بریزید و در یخچال نگهداری و آماده پذیرایی از میهمانان تابستان خود کنید. 

نکات مهم در طرز تهیه شربت زعفران

  • انتخاب مواد اولیه شربت زعفران، بستگی به علایق شما دارد؛ بنابراین می‌توانید عرق بیدمشک، بهارنارنج و... را طبق سلیقه خود جایگزین گلاب کنید. همچنین به‌صورت دلخواه، امکان افزودن تخم شربتی و خاکشیر نیز در این دستور وجود دارد.
  • درصورتی‌که شربت را قبل از به قوام رسیدن از حرارت بردارید، شربت زعفران شما ترش شده و در نهایت کپک می‌زند. برای حل این مشکل مقداری آب جوش را به محلول اضافه کنید و اجازه دهید تا با حرارت ملایم به قوام برسد.
  • نبات و عسل، می‌تواند جایگزین شکر در این شربت شود. مقدار نبات و عسل مصرفی، بستگی به ذائقه شما دارد.

آشنایی با خواص شربت زعفران

  • شربت تهیه شده با زعفران، دارای مقدار زیادی آهن است که از بروز کم‌خونی جلوگیری می‌کند.
  • شربت زعفران را در فصل امتحانات پایانی برای فرزندان خود آماده کنید.  این شربت علاوه بر رفع تشنگی و گرمازدگی ناشی از آن، باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود.
  • اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید با نوشیدن یک لیوان از شربت زعفران، تحریکات مغزی خود را تسکین داده و این مشکل را رفع کنید.
  • در صورت تحمل درد زیاد در دوره قاعدگی، با مصرف این شربت درد خود را کاهش دهید.
  • زعفران دارای مقدار زیادی ویتامین C است که تقویت سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد‌. همچنین وجود این ماده در نوشیدنی، موجب جذب بیشتر کلسیم می‌شود.

سخن پایانی

تهیه یک نوشیدنی خوش‌طعم و خنک در فصل تابستان موجب کاهش فشارهای عصبی ناشی از گرما و مشکلاتی همچون گرمازدگی می‌شود. حال اگر در تهیه این نوشیدنی، درایت به خرج دهید و زعفران را به‌عنوان ماده اولیه شربت انتخاب کنید، نوشیدنی با طعمی لذت‌بخش و خواصی بی‌نظیر خواهید داشت. از آن جا که زعفران در کنار سایر مواد همچون آبلیمو، هل، گلاب و... طعم بهتری پیدا می‌کند در این مطلب به بیان طرز تهیه شربت زعفران به روش‌های مختلف پرداختیم تا شما بتوانید با هر سلیقه‌ای، به تهیه و آماده‌سازی این نوشیدنی خوشمزه بپردازید.

 

دریافت PDF
برچسب ها:
نظر خود را درباره این مطلب ثبت کنید

نوشتن یک نظر

درصورت عدم عضویت شما در سایت اطلاعات آی پی شما در سایت ذخیره می گردد
افزودن نظر

با ما تماس بگیرید

021-91094905

تماس با سحرخیز

مرکز تماس: 02191094905
فروشگاه تهران : پاسداران بین بوستان هفتم و هشتم جنب داروخانه شبانه روزی - 02191094905  داخلی 421 و 09102291988
کارخانه سحرخیز: خراسان رضوی-مشهد-بخش احمد آباد، روستای پیوه ژن،شهرک صنعتی بینالود ، کوچه فناوری 1 ، کوچه فناوری 2 ، پلاک 37 طبقه همکف - 05133561016

طراحی سایت و پشتیبانی: ایران سایت
  • بازگشت به بالا