دانستنی های سحرخیز

خواص چای اسطوخودوس

02 آذر 1400
4597
مقدمه:

چای اسطوخودوس و خواص آن، برای سلامتی متنوع و بسیار قابل توجه است. در این مقاله، علاوه بر خواص آن، عوارض جانبی مصرف چای اسطوخودوس و طرز تهیه چای اسطوخودوس را بررسی میکنیم

خواص چای اسطوخودوس

اسطوخودوس یکی از محبوب‌ترین رایحه‌های جهان است. اسطوخودوس، به دلیل اثرات آرام‌بخشی که دارد، می‌تواند چای مناسبی برای دوری از استرس و خواب راحت باشد. چای اسطوخودوس، عطر و طعم لطیف و رایحه‌ای معطر را ارائه می‌دهد که دارای فواید گسترده‌ای برای سلامتی است. در این مقاله، می‌‌خواهیم بررسی کنیم که یک فنجان چای اسطوخودوس، چگونه می‌تواند سلامتی شما را تقویت کند. 

چای اسطوخودوس چیست؟ 

چای اسطوخودوس از جوانه‌های تازه یا خشک گل اسطوخودوس معروف به Lavandula angustifolia تهیه می‌شود. اسطوخودوس، نوعی چای است که به عنوان چای گیاهی یا تیسان معروف است. این گیاه، بومی منطقه مدیترانه از جمله جنوب اروپا و شمال آفریقا است. امروزه، گیاه اسطوخودوس در بسیاری از کشورهای جهان کشت می‌شود که یکی از محصولات آن، چای و دمنوش اسطوخودوس است. این گیاه، به لطف رایحه تسکین‌دهنده، مرتباً در محصولات مراقبت از پوست، مواد آرایشی و محصولات زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم‌چین خاصیت آن برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت سلامت سلول‌ها نیز استفاده می‌شود.
فواید چای اسطوخودوس
زمانی که از خواص و فواید چای اسطوخودوس صحبت می‌کنیم، باید به بهبودبخشی خواب، کاهندۀ التهاب، تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن، سم‌زدایی از بدن، پشتیبانی از سلامت گوارش، کمک به سلامت تنفس اشاره کرد. نکات مثبت و فوایدی که چای اسطوخودوس را متمایز می‌کند و باعث می‌شود که مصرف چای اسطوخودوس، برای شما طعم دلنشینی را در کنار نکات مثبت آن فراهم آورد. 
 
۱- بهبود خواب
مشهورترین فایده چای اسطوخودوس برای سلامتی، توانایی ایجاد آرامش است. اثرات آرامش‌بخش چای اسطوخودوس می‌تواند به بهبود خواب کمک کند و ممکن است برای درمان اختلالات خواب استفاده شود. با توجه به ریتم تند زندگی و استرس‌های روزمره، بسیاری از مردم ممکن است از اختلال خواب رنج ببرند. کمبود خواب، می‌تواند عوارض انبوهی را برای مشکلات سلامتی ایجاد کند. به همین جهت، بهبود شرایط خواب، بسیار مهم است. 
نوشیدن چای اسطوخودوس قبل از خواب می‌تواند به شما کمک کند تا خواب راحت‌تری داشته باشید. طبق مطالعات علمی متعدد، چای اسطوخودوس با ایجاد واکنش‌های شیمیایی در سیستم عصبی به آرامش عملکرد مغز کمک می‌کند. چای اسطوخودوس تولید دوپامین را افزایش و هورمون استرس معروف به کورتیزول را کاهش می‌دهد. یکی از این تحقیقات نشان داد که اسطوخودوس درصد خواب عمیق را که مرحله خواب ترمیمی محسوب می‌شود، افزایش می دهد.
 
۲- التهاب را کاهش می‌دهد
چای اسطوخودوس دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند التهاب را کاهش دهد و از بسیاری از بیماری های پوستی جلوگیری کند. کاهش التهاب می‌تواند با کاهش خطر لخته شدن خون ناشی از التهاب عروق، از حملات قلبی جلوگیری کند. چای اسطوخودوس همچنین می‌تواند با کاهش التهاب عضلات و مفاصل، به کاهش درد کمک کند و رایحه تسکین دهنده اسطوخودوس همچنین می تواند اسپاسم عضلات را به حداقل برساند. که از این جهت، حائز اهمیت است. 
 
۳- تقویت سیستم ایمنی بدن 
چای اسطوخودوس حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان و ترکیبات ضد باکتری است که می‌تواند به دفع سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. طبق اعلام Natural Food، چای اسطوخودوس حاوی ویتامین C، کلسیم و منیزیم است. این مواد مغذی از سلامت سیستم ایمنی پشتیبانی می‌کنند و مبارزه با عفونت های باکتریایی، قارچی و ویروسی بدن را آسان می‌کند.
 
۴- سم‌زدایی از بدن
هنگامی که چای اسطوخودوس می نوشید، آنتی اکسیدان‌ها برای از بین بردن سمومی که می‌توانند عوارض جانبی مضر ایجاد کنند، کار می‌کنند. این آنتی اکسیدان‌ها برای از بین بردن رادیکال‌های آزاد که ناشی از آلودگی، نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی و سیگار کشیدن است، مفید هستند. رادیکال‌های آزاد، سلول‌های انسانی را ویران می‌کنند و باعث جهش یا تخریب آنها از طریق فرایند معروف به استرس اکسیداتیو می‌شوند. رادیکال‌های آزاد با افزایش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان مرتبط هستند و ممکن است روند پیری را تسریع کنند.
 
۵- از سلامت گوارش پشتیبانی می‌کند
چای اسطوخودوس می‌تواند به تسکین مشکلات گوارشی از اسهال تا حالت تهوع و گرفتگی معده کمک کند. خواص ضد التهابی اسطوخودوس به آرامش عضلات معده و از بین بردن درد معده کمک می‌کند. همین اثرات ضد اسپاسم می تواند به رفع سوء هاضمه، گاز و نفخ معده کمک کند.
عطر و بوی اسطوخودوس در ساده‌سازی فرآیندهای هضم نیز موثر است. عطر اسطوخودوس تولید صفرا را تحریک می‌کند، که به بدن کمک می‌کند تا مواد غذایی را با کارآیی بیشتری تجزیه کند. رایحه آرام‌بخش اسطوخودوس همچنین می‌تواند با تحریک واکنش‌های شیمیایی در مغز، حالت تهوع را درمان کند.
 
۶- به سلامت تنفس کمک می‌کند
چای اسطوخودوس می تواند با باز شدن مجاری تنفسی به افرادی که از مشکلات تنفسی رنج می برند کمک کند. خواص ضد التهابی اسطوخودوس باعث تسکین عضلات ملتهب گلو و قفسه سینه می‌شود و تنفس را آسان می‌کند. خواص ضد باکتریایی چای اسطوخودوس همچنین به از بین بردن باکتری‌هایی که می‌توانند باعث سرماخوردگی و احتقان قفسه سینه شوند، کمک کند.

عوارض چانبی چای اسطوخودوس 

چای اسطوخودوس عوارض جانبی بسیار کمی دارد که با رعایت دستورالعمل‌های مصرف، می‌توان از بسیاری از آن‌ها جلوگیری کرد. البته هنوز چند نکته وجود دارد که باید هنگام نوشیدن چای اسطوخودوس به خاطر بسپارید و در هنگام مصرف، مواظب باشید. 
 
۱- اثرات هورمونی
اسطوخودوس با ژنیکوماستی - رشد بافت پستان - در مردان قبل از بلوغ مرتبط است. عدم استفاده از اسطوخودوس به طور معمول این عارضه جانبی را برطرف می‌کند. کارشناسان توصیه می‌کنند مصرف چای اسطوخودوس برای مردانی که هنوز بالغ نشده اند، محدود شود.
زنان باردار به دلیل توانایی تقلید از هورمون استروژن هنگام نوشیدن چای اسطوخودوس باید مراقب باشند. همیشه بهتر است قبل از مصرف دمنوش‌های گیاهی هنگام بارداری یا شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.
 
۲- آلرژی
افرادی که به گل‌های اسطوخودوس یا گیاهان گلدار مشابه حساسیت دارند، باید از نوشیدن چای اسطوخودوس خودداری کنند. افرادی که به این گل‌ها حساس هستند، ممکن است دچار یک واکنش آلرژیک شوند که شامل تنفس دشوار، بثورات پوستی و تحریک گلو است.
 
۳- دوز مناسب
توصیه می‌کنیم در صورت مصرف منظم و روزانه چای اسطوخودوس، با اینکه فواید گسترده برای سلامتی و خواص مناسبی را دارد، با پزشک متخصص خود مشورت کنید چرا که مصرف چای اسطوخودوس، متناسب با شرایط بدن هر یک از افراد ممکن است متفاوت باشد و باید با دقت و نظارت پزشک متخصص، مصرف دمنوش و چای انجام گیرد.

دستورالعمل نحوه درست کردن چای اسطوخودوس 

احتمالاً شاید علاقه داشته باشید تا چای اسطوخودوس را برای خودتان درست کنید. برای این کار، نحوه درست کردن چای اسطوخودوس را می‌‌توانید مانند مراحل زیر، تهیه کنید:
عناصر لازم برای تهیه چای اسطوخودوس:
۲۲۶ گرم آب فیلتر شده
۲ قاشق غذاخوری جوانه تازه یا گل خشک اسطوخودوس
فیلتر نگه دارنده چای
دستورالعمل درست کردن چای اسطوخودوس:
۱. آب را در ظرفی بجوشانید.
۲. گلهای تازه اسطوخودوس را در صافی نگه دارنده چای ریخته و در یک فنجان چای قرار دهید.
۳. آب جوش را در فنجان بریزید.
۴. گلهای اسطوخودوس را به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه در آب داغ قرار دهید. هرچه بیشتر دم بکشد، طعم آن قوی‌تر می‌شود.
۵. چای را صاف کنید.
۶. از طعم طبیعی آن لذت ببرید یا طعم‌دهنده‌هایی مانند عسل، شکر یا لیمو را اضافه کنید.


نوشیدن چای اسطوخودوس یک روش عالی برای ایجاد آرامش و آرام شدن بعد از یک روز سخت است. این ماده مملو از ترکیبات است که می توانند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و با کاهش التهاب درد را تسکین دهند.
لازم به ذکر است که برای تعیین دقیق و نحوۀ استفاده از اسطوخودوس برای مصارف خاص، بهتر است از پزشک متخصص خود مشورت بگیرید. در این مقاله، تنها به آخرین نتایج تحقیقاتی که تابحال منتشر شده است، اشاره کردیم. 
شرکت سحرخیز، با ارائۀ بهترین کیفیت و بالاترین استاندارد، دمنوش زعفران اسطوخودوس را متفاوت‌تر از هر دمنوش دیگری همراه با زعفران که طعم چای اسطوخودوس را دلنشین‌تر می‎‌سازد، به شما تقدیم می‌کند. در فرایندهای پیشرفته تولید دمنوش‌ها، از ادویه، میوه، برگ، ساقه و ریشه گیاهان استفاده می‌شود و این محتویات ارزشمند، در کیسه‌های توری هرمی شکل از جنس پلیمر فود گرید قرار داده می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه وب‌سایت سحرخیز، بصورت آنلاین سفارش دهید. در کمترین زمان ممکن، بهترین کیفیت را به دست شما می‌رسانیم.
 

دریافت PDF
برچسب ها:
نظر خود را درباره این مطلب ثبت کنید

نوشتن یک نظر

درصورت عدم عضویت شما در سایت اطلاعات آی پی شما در سایت ذخیره می گردد
افزودن نظر

با ما تماس بگیرید

021-91094905

تماس با سحرخیز

مرکز تماس: 02191094905
فروشگاه تهران : پاسداران بین بوستان هفتم و هشتم جنب داروخانه شبانه روزی - 02191094905  داخلی 421 و 09102291988
کارخانه سحرخیز: خراسان رضوی-مشهد-بخش احمد آباد، روستای پیوه ژن،شهرک صنعتی بینالود ، کوچه فناوری 1 ، کوچه فناوری 2 ، پلاک 37 طبقه همکف - 05133561016

طراحی سایت و پشتیبانی: ایران سایت
  • بازگشت به بالا