دانستنی های سحرخیز

خواص و فواید هل

30 مرداد 1400
3223
مقدمه:

هل سبز، خواص متنوعی را برای سیستم ایمنی بدن و سلامتی دارد.فواید و خواص هل سبز،دارای مزایای سلامتی از جمله برای کاهش فشار خون،ضد سرطان، ضد التهاب و ... است. خاصیت هل را در این مقاله میخوانیم.

خواص و فواید هل

هل ادویه ای است با طعم شدید، کمی شیرین که برخی افراد آن را با نعنا مقایسه می کنند. منشا آن هندوستان است اما امروزه در سراسر جهان در دسترس است و در غذاهای شیرین و شور استفاده می شود. تصور می شود که دانه ها، روغن‌ها و عصاره‌های هل دارای خواص دارویی چشمگیری هستند و قرن هاست که در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر از این ادویه شگفت‌انگیز مصرف نکرده‌اید، در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با خواص بی‌نظیر هل صحبت کنیم. 

هل یک غلاف دانه‌ای معطر است و از همان خانواده زنجبیل است که در بسیاری از غذاهای هند مانند شیربرنج یا بریانی استفاده می‌شود که باعث می‌شود عطر و بویی خاص و طعم شیرینی به آن اضافه شود که غذا را جذاب می‌کند. نه تنها این، بلکه هل‌ها به دلیل مزایای سلامتی و کیفیت درمانی نیز ارزشمند هستند. افراد ممکن است از دانه‌ها و غلاف‌های هل در غذاهای کاری، دسرها و غذاهای گوشتی و همچنین در نوشیدنی ها مانند قهوه و چای استفاده کنند.

شما هم‌چنین می‌توانید هل را به عنوان مکمل برای خواص آن مصرف کنید. هل حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است.

افراد ممکن است هل را به صورت زیر خریداری کنند:

- غلاف کامل بذر با دانه های داخل آن

- پودر ادویه هل از قبل آسیاب شده، که تولید کنندگان از بذر تولید می کنند

- اسانس

- مکمل گیاهی که معمولاً به شکل کپسول است

محققان چندین مطالعه کوچک در مورد هل انجام داده‌اند که یافته‌های آن حاکی از آن است که این ماده فوایدی برای سلامتی دارد. اگرچه این مطالعات امیدوارکننده است، اما قبل از اینکه متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، هل را برای درمان مشکلات پزشکی توصیه کنند، مطالعات گسترده و کنترل شده انسانی لازم است.

در سلسله مقالات مربوط به هل، به مواردی همچون معایب و عوارض هل، خواص هل برای لاغری، عرق هل و ...  نیز خواهیم پرداخت. با وبلاگ سحرخیز همراه باشید. 

خواص هل سبز

هل سبز، به خاطر خواص مفید برای سلامتی که طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود، می‌تواند به گزینه‌ای مناسب برای اضافه کردن به مواد غذایی روزانه باشد. برخی از این خواص همانند خواص آنتی اکسیدانی هل، ترکیبات ضد سرطانی، اثرات ضد التهابی برای جلوگیری از بیماری‌های مزمن، کمک به مشکلات گوارشی از جمله زخم معده، اثرات ضد باکتری، بهبود تنفس، کاهش سطح قند خون و ... می‌باشند. 

 

۱- خواص آنتی اکسیدانی و ادرار آور هل ممکن است باعث کاهش فشار خون شود

هل ممکن است برای افرادی که فشار خون بالا دارند مفید باشد. در یک مطالعه، محققان روزانه سه گرم پودر هل به ۲۰ بزرگسال که تازه مبتلا به فشار خون بالا تشخیص داده شده بودند، دادند. بعد از ۱۲ هفته، سطح فشار خون به طور قابل توجهی به محدوده طبیعی کاهش یافته بود. نتایج امیدوارکننده این مطالعه ممکن است مربوط به مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌های هل باشد. در حقیقت، وضعیت آنتی اکسیدانی شرکت کنندگان در پایان مطالعه ۹۰ درصد افزایش یافته بود. آنتی اکسیدان‌ها با کاهش فشار خون در ارتباط هستند. محققان همچنین گمان می‌کنند که این ادویه به دلیل اثر ادرار آور ممکن است فشار خون را کاهش دهد، به این معنی که می‌تواند ادرار را برای از بین بردن آب جمع شده در بدن شما، به عنوان مثال در اطراف قلب، افزایش دهد. نشان داده شده است که عصاره هل باعث افزایش ادرار و کاهش فشار خون در موش صحرایی می‌شود.

 

۲- ممکن است حاوی ترکیبات ضد سرطان باشد

ترکیبات موجود در هل ممکن است به مقابله با سلول‌های سرطانی کمک کنند. مطالعات روی موش‌ها نشان داده است که پودر هل می‌تواند فعالیت آنزیم‌های خاصی را که به مبارزه با سرطان کمک می‌کنند، افزایش دهد. این ادویه همچنین ممکن است توانایی سلول‌های کشنده طبیعی در حمله به تومورها را افزایش دهد. در یک مطالعه، محققان دو گروه از موش‌ها را در معرض ترکیبی قرار دادند که باعث سرطان پوست می‌شود و به یک گروه ۵۰۰ میلی گرم هل به ازای هر کیلوگرم (۲۲۷ میلی گرم در هر پوند) وزن در روز تغذیه کردند. بعد از ۱۲ هفته، فقط ۲۹٪ از گروه‌هایی که هل را خوردند، به سرطان مبتلا شدند، در حالی که بیش از ۹۰٪ از گروهی که هل مصرف نکرده‌اند، به سرطان مبتلا شدند. تحقیقات روی سلول‌های سرطانی انسان نتایج مشابهی را نشان می‌دهد. یک مطالعه نشان داد که یک ترکیب خاص در ادویه باعث جلوگیری از تکثیر سلول‌های سرطانی دهان در لوله‌های آزمایش می‌شود. حتی اگر نتایج امیدوار کننده باشد، این مطالعات فقط روی موش‌ها یا در آزمایشگاه انجام شده است. قبل از ادعای بیشتر، تحقیقات انسانی لازم است.

 

۳- به لطف اثرات ضد التهابی ممکن است از بیماری های مزمن جلوگیری کند

هل سرشار از ترکیباتی است که ممکن است با التهاب مقابله کند. التهاب زمانی رخ می‌دهد که بدن شما در معرض مواد خارجی باشد. با این‌که التهاب حاد ضروری و مفید است، اما التهاب طولانی مدت، می‌تواند منجر به بیماری‌های مزمن شود. آنتی اکسیدان‌ها که به وفور در هل یافت می‌شود، از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت و از بروز التهاب جلوگیری می‌کند. یک مطالعه نشان داد که عصاره هل در دوزهای ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در کیلوگرم (۲۳ تا ۴۶ میلی گرم در هر پوند) از وزن بدن در مهار حداقل چهار ترکیب مختلف التهابی در موش صحرایی موثر است. مطالعه دیگر روی موش‌ها نشان داد که خوردن پودر هل باعث کاهش التهاب کبد ناشی از رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات و چربی می‌شود. اگرچه مطالعات بسیاری در مورد اثرات ضد التهابی هل در انسان وجود ندارد، تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل‌ها ممکن است وضعیت آنتی اکسیدانی را تا ۹۰٪ افزایش دهند.

 

۴- ممکن است به مشکلات گوارشی، از جمله زخم معده کمک کند

هل هزاران سال است که برای کمک به هضم غذا استفاده می‌شود. برای تسکین ناراحتی، حالت تهوع و استفراغ اغلب با سایر ادویه‌های دارویی مخلوط می‌شود. بیشترین خاصیت هل مورد تحقیق، از آنجا که مربوط به تسکین مشکلات معده است، توانایی احتمالی آن در بهبود زخم معده است. در یک مطالعه، موش‌ها قبل از قرار گرفتن در معرض دوزهای بالای آسپرین برای ایجاد زخم معده، عصاره‌های هل، زردچوبه و برگ سمبونگ را در آب گرم تغذیه کردند. این موش‌ها در مقایسه با موش‌هایی که فقط آسپرین دریافت می‌کردند، زخم کمتری داشتند. مطالعه مشابه در موش صحرایی نشان داد که عصاره هل به تنهایی می‌تواند به طور کامل حداقل ۵۰٪ از زخم معده جلوگیری کرده یا از آن بکاهد. در واقع، در دوزهای ۵/۱۲ میلی گرم در هر کیلوگرم (۵/۷ میلی گرم در هر پوند) از وزن بدن، عصاره هل از یک داروی معمول ضد زخم موثرتر بود.

تحقیقات آزمایشگاهی همچنین نشان می‌دهد که هل ممکن است در برابر هلیکوباکتر پیلوری، باکتری مرتبط با ایجاد بیشتر موارد زخم معده محافظت کند. تحقیقات بیشتری لازم است تا بدانیم که آیا ادویه‌جات همان تأثیر را در زخم در انسان دارد یا خیر.

 

۵- ممکن است بوی بد دهان را درمان کرده و از ایجاد پوسیدگی جلوگیری کند

استفاده از هل برای درمان بوی بد دهان و بهبود سلامت دهان و دندان یک درمان قدیمی است. در بعضی از فرهنگ‌ها، تازه کردن نفس با خوردن کامل غلاف های هل بعد از غذا معمول است. دلیل اینکه هل می‌تواند منجر به ایجاد نفس تازه شود، به این دلیل است که می‌تواند به توانایی آن در مبارزه با باکتری‌های شایع دهان مربوط باشد. یک مطالعه نشان داد که عصاره‌های هل در مبارزه با پنج باکتری موثر در ایجاد پوسیدگی‌های دندانی موثرتر است. در بعضی موارد آزمایشگاهی، عصاره ها تا ۰,۸۲ اینچ (۲.۰۸ سانتی متر) از رشد باکتری جلوگیری کردند. تحقیقات اضافی نشان می‌دهد که عصاره هل می‌تواند تعداد باکتری‌ها را در نمونه‌های بزاق ۵۴٪ کاهش دهد. با این حال، همه این مطالعات در آزمایشگاه انجام شده است، و مشخص نیست که چگونه نتایج ممکن است برای انسان اعمال شود.

 

۶- ممکن است اثرات ضد باکتری داشته و عفونت‌ها را درمان کند

هل همچنین دارای اثرات ضد باکتری در خارج از دهان است و ممکن است عفونت‌ها را درمان کند. تحقیقات نشان می‌دهد که عصاره‌های هل و روغن‌های اساسی دارای ترکیباتی هستند که با چندین سویه رایج باکتری‌ها مقابله می‌کنند. یک مطالعه در آزمایشگاه تأثیر این عصاره‌ها را روی سویه‌های مقاوم به دارو کاندیدا بررسی کرد، مخمری که می‌تواند باعث عفونت‌های قارچی شود. این عصاره‌ها قادر به جلوگیری از رشد برخی از سویه‌ها به میزان ۰,۳۹-۰.۵۹ اینچ (۰.۹۹-۱.۴۹ سانتی متر) بودند. در ادامه، تحقیقات اضافی در آزمایشگاه نشان داد که روغن‌های اساسی و عصاره های هل به همان اندازه و گاهی اوقات از داروهای استاندارد علیه E. coli و Staphylococcus، باکتری‌هایی که می‌توانند مسمومیت غذایی ایجاد کنند، موثرتر هستند. مطالعات آزمایشگاهی همچنین نشان داده است که روغن‌های فرار هل با باکتری سالمونلا که منجر به مسمومیت غذایی می‌شود و کمپیلوباکتر که باعث التهاب معده می‌شود، مبارزه می‌کنند. مطالعات موجود در مورد اثرات ضد باکتریایی هل تنها گونه‌های جدا شده باکتری در آزمایشگاه‌ها را بررسی کرده است. بنابراین، شواهد در حال حاضر به اندازه کافی قوی نیستند که بتوانند ادعا کنند که ادویه همان تأثیر را در انسان خواهد داشت.

 

۷- ممکن است تنفس و استفاده از اکسیژن را بهبود بخشد

ترکیبات موجود در هل می‌تواند به افزایش جریان هوا در ریه‌ها و بهبود تنفس کمک کند. هل هنگامی که در رایحه درمانی استفاده می‌شود، می‌تواند بوی تقویت کننده‌ای ایجاد کند که توانایی بدن شما را برای استفاده از اکسیژن در هنگام ورزش افزایش می‌دهد. یک مطالعه از گروهی از شرکت کنندگان خواسته است که روغن معطر هل را به مدت یک دقیقه قبل از راه رفتن روی تردمیل به فواصل ۱۵ دقیقه استنشاق کنند. میزان جذب اکسیژن در این گروه به طور قابل توجهی بیشتر از گروه کنترل بود. راه دیگری که هل ممکن است باعث بهبود تنفس و استفاده از اکسیژن شود، شل شدن راه هوایی شماست که ممکن است به ویژه برای درمان آسم مفید باشد. یک مطالعه روی موش و خرگوش نشان داد که تزریق عصاره هل می‌تواند باعث آرام شدن عبور هوا در گلو شود. اگر این عصاره تأثیر مشابهی در افراد مبتلا به آسم داشته باشد، ممکن است از محدود شدن مجاری هوایی ملتهب آنها جلوگیری کرده و تنفس آنها را بهبود بخشد.

 

۸- ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد

هل وقتی به صورت پودر مصرف شود، ممکن است قند خون را کاهش دهد. یک مطالعه نشان داد که تغذیه موش‌ها با رژیم غذایی پرچرب و پر کربوهیدرات (HFHC) باعث می‌شود که سطح قند خون آن‌ها بیشتر از زمانی که از رژیم غذایی طبیعی تغذیه می‌شوند، بالا بماند. هنگامی که به موش‌های تحت رژیم HFHC پودر هل داده شد، قند خون آنها برای مدت طولانی‌تری از قند خون موش‌های تحت رژیم طبیعی بالا نماند. با این حال، ممکن است این پودر در انسان‌های مبتلا به دیابت نوع ۲ اثر یکسانی نداشته باشد. در مطالعه‌ای بر روی بیش از ۲۰۰ فرد بزرگسال مبتلا به این بیماری انجام شد، شرکت کنندگان به گروه‌هایی تقسیم شدند که هر روز به مدت هشت هفته فقط چای سیاه یا چای سیاه همراه با سه گرم دارچین، هل یا زنجبیل مصرف می‌کردند. نتایج نشان داد که دارچین، کنترل قند خون را بهبود می‌بخشد اما هل یا زنجبیل این تاثیر را نداشتند. برای درک بهتر اثر هل بر روی قند خون در انسان، مطالعات بیشتری لازم است.

 

۹- سایر مزایای بالقوه هل سبز

هل علاوه بر مزایای ذکر شده برای سلامتی، از راه‌های دیگر نیز ممکن است برای سلامتی شما مفید باشد. مطالعات انجام شده بر روی موش‌ها نشان داده است که مقادیر بالای آنتی اکسیدان در ادویه می‌تواند از بزرگ شدن کبد، از اضطراب جلوگیری و حتی کمک به کاهش وزن جلوگیری کند:

- محافظت از کبد: عصاره هل ممکن است باعث افزایش آنزیم‌های کبدی، تری گلیسیرید و کلسترول شود. آن‌ها همچنین ممکن است از بزرگ شدن کبد و وزن کبد جلوگیری کنند، که خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش می‌دهد.

- اضطراب: یک مطالعه روی موش‌ها نشان می‌دهد که عصاره هل ممکن است از رفتارهای اضطراب‌آور جلوگیری کند. این ممکن است به این دلیل باشد که سطح کم آنتی اکسیدان در خون با ایجاد اضطراب و سایر اختلالات خلقی مرتبط است.

- کاهش وزن با هل سبز: یک مطالعه بر روی ۸۰ زن مبتلا به دیابت با اضافه وزن و چاقی نشان داد که بین هل و کاهش دور کمر رابطه وجود دارد. با این حال، مطالعات بر روی موش در مورد کاهش وزن و ادویه نتایج قابل توجهی پیدا نکرده است. تعداد مطالعات در مورد ارتباط بین هل و این مزایای بالقوه محدود است و بیشتر روی حیوانات انجام می‌شود. بعلاوه، دلایلی که هل باعث بهبود سلامت کبد، اضطراب و اضافه وزن می شود، مشخص نیست.

 

۱۰- هل به طور گسترده در دسترس است

هل به طور کلی برای اکثر افراد بی‌خطر است. رایج ترین روش استفاده از هل در پخت و پز است که بسیار متنوع است. استفاده از مکمل‌های هل، عصاره‌ها و روغن‌های فرار با توجه به نتایج امیدوار کننده تحقیقات در مورد استفاده‌های دارویی آن، معمولاً رایج است. با این حال، در حال حاضر هیچ دوز توصیه شده‌ای برای هل وجود ندارد، زیرا بیشتر مطالعات روی حیوانات انجام شده است. استفاده از مکمل‌ها باید توسط یک متخصص کنترل شود. علاوه بر این، مکمل‌های هل ممکن است برای کودکان و زنانی که باردار یا شیرده هستند، مناسب نباشد. اکثر مکمل‌ها یک یا دو بار در روز ۵۰۰ میلی گرم پودر یا عصاره هل را توصیه می‌کنند. اگر می‌خواهید هل را امتحان کنید، به یاد داشته باشید که افزودن ادویه به غذاهای شما ممکن است ایمن‌ترین راه باشد.

لازم به ذکر است که برای تعیین دقیق و نحوۀ استفاده از هل سبز، بهتر است از پزشک متخصص خود مشورت بگیرید. در این مقاله، تنها به آخرین نتایج تحقیقاتی که تابحال منتشر شده است، اشاره کردیم. 

شرکت سحرخیز، با استفاده از بهترین کیفیت و بالاترین استانداردهای موجود، هل را در محصولات مختلف ائم از شکر پنیر هل‌دار، چای سبز کیسه‌ای طعم هل، چای سیاه کیسه‌ای طعم هل، هل ۲۰ گرم کاور، هل ۱۰ گرم کاور، و عرق هل ۷۰۰ گرم به شما تقدیم می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه آنلاین سحرخیز، از وب‌سایت ما اقدام به خرید آنلاین کنید. در سریع‌ترین زمان ممکن، این گیاه پرمصرف و پرکاربرد را، به دست شما می‌رسانیم. 

دریافت PDF
برچسب ها:
 
نظر خود را درباره این مطلب ثبت کنید

نوشتن یک نظر

درصورت عدم عضویت شما در سایت اطلاعات آی پی شما در سایت ذخیره می گردد
افزودن نظر

با ما تماس بگیرید

021-91094905

تماس با سحرخیز

مرکز تماس: 02191094905
فروشگاه تهران : پاسداران بین بوستان هفتم و هشتم جنب داروخانه شبانه روزی - 02191094905  داخلی 421 و 09102291988
کارخانه سحرخیز: خراسان رضوی-مشهد-بخش احمد آباد، روستای پیوه ژن،شهرک صنعتی بینالود ، کوچه فناوری 1 ، کوچه فناوری 2 ، پلاک 37 طبقه همکف - 05133561016

طراحی سایت و پشتیبانی: ایران سایت
  • بازگشت به بالا