مواد لازم

مشاهده محصول

مشاهده محصول

مشاهده محصول

مشاهده محصول

مشاهده محصول

مشاهده محصول

مشاهده محصول

مشاهده محصول

مشاهده محصول

مشاهده محصول

تصور کنید یک ماده مخفی دارید که می‌تواند پوست درخشان و سالمی را برایتان به ارمغان بیاورد. ماده‌ای که از قرن‌ها پیش به دلیل فوایدی که برای زیبایی پوست دارد، موردتوجه قرار گرفته بود. از خاندان سلطنتی تا متخصصان زیبایی، همواره استفاده از این ماده طبیعی را توصیه می‌کردند. بله این ماده زعفران (saffron) است. زعفران ادویه و گیاهی با ارزش مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها، ترکیبات ضدالتهابی و مرطوب‌کننده‌های طبیعی است که به شفافیت، شادابی و تغذیه پوست شما کمک می‌کند. امروزه از زعفران در انواع محصولات آرایشی و مراقبتی پوست مانند سرم‌ها، ماسک‌ها و کرم‌ها استفاده می کنند. اگر شما هم به دنبال زیبایی پوست و صورت خود هستید، در ادامه همراه ما باشید تا با خواص زعفران برای پوست و نحوه استفاده از آن در روتین پوستی، بیشتر آشنا شوید.

چند مورد از خواص زعفران برای پوست

زعفران خوراکی، یکی از گران‌قیمت‌ترین ادویه‌های جهان که علاوه بر استفاده‌های خوراکی و پخت‌وپز، حاوی خواص بی‌شماری برای پوست است. این گنجینه ارزشمند، بهترین گزینه برای مراقبت و سلامتی پوست شما است. حتماً بسیاری از شما با خواص گل زعفران برای پوست صورت، آشنا هستید و از تأثیر بی‌نظیر آن بر زیبایی خبر دارید. از جمله خواص زعفران برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیشگیری از آسیب‌های نور خورشید
  • خواص ضدالتهابی
  • روشن‌کننده پوست
  • مرطوب‌کننده و آب‌رسان
  • ضد پیری
  • افزایش کلاژن
  • کاهش آکنه
  • کاهش تیرگی و پف زیر چشم

پیشگیری از آسیب‌های نورخورشید

با تابش اشعه ماورا بنفش خورشید، رادیکال‌های آزادی تولید می‌شوند که برای پوست صورت ما مضر هستند. زعفران با آنتی‌اکسیدان‌های خود، این رادیکال‌های مضر را خنثی می‌کند و مانع آسیب به پوست می‌شود. در نتیجه با مصرف زعفران کمتر دچار چین‌وچروک و لک‌های پوستی نمی‌شویم.

خواص ضدالتهابی زعفران

زعفران دارای خواص ضدالتهابی است که می‌تواند به درمان و تسکین پوست تحریک شده کمک کند. استفاده از زعفران در روتین پوستی، موجب کاهش قرمزی و تورم ناشی از التهاب می‌شود.

روشن‌کننده پوست

ملانین یک رنگ‌دانه در پوست است که توسط سلول‌های خاصی تولید می‌شود و مسئول رنگ پوست، مو و چشم است. هرچه تعداد ملانین در پوست بیشتر باشد، رنگ پوست نیز تیره‌تر می‌شود. زعفران با خاصیتی که دارد موجب کاهش تعداد آن‌ها می‌شود و در نتیجه به روشن‌تر شدن پوست کمک می‌کند.

مرطوب‌کننده و آب‌رسان

زعفران یک مرطوب‌کننده طبیعی است که به حفظ رطوبت و نرمی پوست کمک می‌کند. به‌علاوه ویتامین‌ها و مواد معدنی زعفران پوست را تغذیه و از ایجاد خشکی و اگزما در پوست، جلوگیری می‌کنند.

جلوگیری از پیری پوست با زعفران

یکی دیگر از خواص زعفران تاخیر در روند پیری پوست است؛ در واقع خواص آنتی اکسیدانی زعفران به کاهش خطوط ریز، چین‌وچروک و لکه‌های پیری کمک می‌کند.

افزایش کلاژن

با افزایش سن، تولید کلاژن طبیعی پوست کاهش می‌یابد و همین امر منجر به بروز چین‌وچروک، خطوط ریز و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود. کلاژن پروتئینی است که به پوست، خاصیت کشسانی و استحکام می‌بخشد. زعفران با ترکیبی منحصربه‌فرد از آنتی‌اکسیدان‌ها و خواص ضدالتهابی، تولید کلاژن را تحریک می‌کند و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد.

کاهش آکنه

یکی دیگر از خواص زعفران برای پوست کاهش آکنه است. زعفران برای درمان آکنه به دو صورت عمل می‌کند:

تنظیم هورمون

 بررسی‌ها نشان داده است که زعفران عدم تعادل هورمونی را تنظیم می‌کند و این امر از ایجاد آکنه پوستی، جلوگیری کند. همچنین زعفران موجب کاهش تولید چربی‌هایی می‌شود که منافذ پوست را مسدود می‌کنند.

خواص ضدباکتریایی

 زعفران با خواص ضدباکتریایی، باکتری‌های سطح پوست را از بین می‌برد و به کاهش التهاب کمک می‌کند.

کاهش تیرگی و پف زیر چشم

از دیرباز در طب سنتی زعفران را برای کاهش سیاهی و پف دور چشم استفاده می‌کردند. این ادویه گردش خون را بهبود می‌بخشد که این امر به کاهش سیاهی و پف زیر چشم کمک می‌کند.

نحوه استفاده از زعفران در روتین پوستی

علاوه بر مصرف زعفران به صورت چای زعفران و یا دمنوش، مصرف آن به صورت موضعی هم برای پوست کاربرد دارد که به چند مورد از آن می‌پردازیم:

  • به طور مستقیم
  • مخلوط با کرم مرطوب‌کننده
  • تهیه ماسک خانگی

استفاده از زعفران به طور مستقیم به روی پوست

 زعفران را دم‌کنید و پس از سردشدن آن را روی پوست خود بمالید و پس از ۲۰ دقیقه شستشو دهید.

مخلوط‌کردن پودر زعفران با کرم مرطوب‌کننده

از پودر زعفران داخل کرم مرطوب‌کننده خود استفاده کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

تهیه ماسک خانگی با زعفران

 زعفران را با گلاب یا ماست مخلوط کنید و به‌عنوان ماسک بر روی صورت خود استفاده بمالید.

همچنین محصولات مراقبت پوستی، مانند ماسک‌های صنعتی ساخته شده از زعفران، صابون زعفران و کرم‌های آن را هم می‌توانید از بازار تهیه و استفاده کنید.

تأثیر زعفران بر روی انواع پوست چگونه است؟

  • پوست چرب: زعفران به فرایند کنترل چربی در پوست‌های چرب کمک می‌کند، همچنین منافذ پوست را کاهش می‌دهد و پوست را صاف و یکدست می‌کند.
  • پوست خشک: زعفران موجب آبرسانی به پوست خشک می‌شود و نرمی و لطافت را به آن می‌بخشد. خواص ضدالتهابی آن همچنین می‌تواند به درمان و تسکین  پوست خشک و تحریک شده کمک کند.
  • پوست نرمال: زعفران برای پوست‌های معمولی مفید است؛ زیرا به حفظ شادابی و درخشندگی طبیعی پوست کمک می‌کند. همچنین موجب یکنواخت شدن رنگ پوست و کاهش خطوط و چین‌وچروک می‌شود.

نکات استفاده از زعفران برای پوست

برای بهره مندی بیشتر از خواص زعفران برای پوست باید به این نکته توجه داشته باشید که وضعیت پوست یکی از نشانه‌های سلامت اعضای داخلی بدن است. مشکلات کبدی از مهم‌ترین عوامل بروز آکنه و لک روی پوست است؛ بنابراین اگر به هر دلیلی مشکلی روی پوست خود مشاهده می‌کنید بهتر است ابتدا عوامل داخلی را بررسی کنید. پس از اطمینان از سلامت اندام‌های داخلی می‌توانید از اثرگذاری زعفران در روتین پوستی خود مطمئن باشید.

سخن پایانی

زعفران، جواهری سرخ از دل طبیعت و گنجینه منابع مغذی، برای پوست است. گذشتگان نیز از این ماده بی‌نظیر استفاده می‌کردند و شاهد معجزه آن در زیبایی صورت خود بوده‌اند. همچنین خواص فوق‌العاده آن برای جوانی و شادابی پوست، از دیرباز زبانزد همگان بوده است.  ما در این مقاله سعی کردیم، مهم‌ترین خواص زعفران برای پوست را به همراه روش مصرف معرفی کنیم.

اگراین مطلب را دوست داشتید با دیگران به اشتراک بگذارید
تصویر تحریریه سحر خیز<br>
تحریریه سحر خیز

سحرخیز تأمین، تولید و عرضه محصولات غذایی ایمن و با کیفیت با هدف سلامت مصرف‌کنندگان و ارتقای رقابت‌پذیری در سطح جهانی، ضمن رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای و ارزش‌آفرینی برای مشتریان و سایر ذی‌نفعان و با تکیه بر به‌کارگیری تکنولوژی و دانش و شایستگی سرمایه‌های انسانی شرکت، مأموریت خود می‌داند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اشتراک گذاری