دانستنی های سحرخیز

خواص چای سبز

23 آبان 1400
1769
مقدمه:

راهی که چای سبز می‌تواند به لاغری کمک کند کاهش اشتها است. این امر از نظر تئوری باعث می‌شود که شما به طور خودکار و بدون هیچ تلاشی کالری کمتری مصرف کنید.

خواص چای سبز

در مقالۀ چای سبز، خواص و مضرات آن، به صورت خلاصه و کلی، در رابطه با کاهش وزن با چای سبز صحبت کردیم. این که آیا واقعاً چای سبز می‌تواند به کاهش وزن و لاغری کمک کند یا خیر، یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که مصرف کنندگان چای سبز به دنبال جواب آن هستند. جواب‌های متناقضی برای این سوال دیده می‌شود، برای همین در این مقاله، تمام نکات، آزمایش‌ها و نتایجی که دانشمندان تا این لحظه در این زمینه بدست آورده‌اند را گردآوری کنیم و سعی می‌کنیم واقعیت موجود در این رابطه را روشن کنیم. 
گفتنی است که در سلسلۀ مقالات مربوط به چای سبز، به موارد مربوط به خواص چای سبز و مضرات چای سبز، تاثیر چای سبز بر پوست و طرز تهیۀ چای سبز نیز به صورت جداگانه و دقیق، مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

فواید چای سبز بر لاغری

مهم‌ترین سوال این است که «آیا چای سبز به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند؟» و تلاش ما برای یافتن پاسخی دقیق به این پرسش است. این مقاله، شواهد مربوط به چای سبز، کاهش وزن و لاغری را بررسی می‌کند. 
با یک تعریف ساده، شروع می‌کنیم: فرایندهایی که به بدن اجازه می‌دهد که غذا و نوشیدنی را به انرژی قابل استفاده تبدیل کند، در مجموع به عنوان متابولیسم شناخته می‌شود. چای سبز، ممکن است با کاهش کارآیی در متابولیسم بدن، برای کاهش وزن و لاغری مفید باشد. چای سبز حاوی کافئین و نوعی فلاونوئید به نام کاتچین است که یک آنتی اکسیدان می‌باشد. 

از طرفی، چای سبز حاوی کافئین و نوعی فلاونوئید به نام کاتچین است که یک آنتی اکسیدان است. تحقیقات نشان می‌دهد که هر دو این ترکیبات، می‌توانند متابولیسم را تسریع کنند. کاتچین می‌تواند به تجزیه چربی اضافی کمک کند، در حالی که هم کاتچین و هم کافئین می‌توانند میزان انرژی بدن را استفاده کنند. یک بررسی منتشر شده در سال ۲۰۱۰ نشان داد که مکمل های چای سبز، حاوی کاتچین یا کافئین، تأثیر کم اما مثبتی بر کاهش وزن، مدیریت وزن و لاغری دارند.

توجه به این نکته مهم است که بدانیم احتمالاً فواید چای سبز برای لاغری به تنهایی ناچیز است. تاثیر چای سبز بر روی کاهش وزن و لاغری، زمانی بیشتر نمایان می‌شود که در کنار ورزش منظم و داشتن یک رژیم غذایی سالم همراه با مقدار زیادی سبزیجات، از چای سبز نیز استفاده کنید. اساساً وزن در دنیای امروزی، همیشه یکی از معضل‌ها بوده است. در کشورمان نیز، این مشکل مانند دیگر نقاط جهان دیده می‌شود. آسیب‌های افزایش وزن و یا اضافه وزن، ممکن است زندگی فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد و در موارد شدیدتر، زندگی فرد را حتی مختل نیز کند. نوشیدن چای سبز، ممکن است کمک کند اما اگر تصمیم واقعی برای کاهش وزن گرفته‌اید، به چای سبز باید به عنوان یک کمک‌کننده در این فرایند نگاه کنید. 

در رابطه با کافئین موجود در چای سبز و تاثیر آن بر روی کاهش وزن و لاغری نیز، باید خاطر نشان کنیم که کافئین به عنوان یک ماده محرک شناخته شده است که در مطالعات بی‌شماری به چربی‌سوزی و بهبود عملکرد ورزشی کمک می‌کند. 

آیا چای سبز می‌تواند باعث شود که شما کالری کمتری مصرف کنید؟

راهی که چای سبز می‌تواند به لاغری کمک کند کاهش اشتها است. این امر از نظر تئوری باعث می‌شود که شما به طور خودکار و بدون هیچ تلاشی کالری کمتری مصرف کنید. با این حال، مطالعات نتایج متناقضی در مورد تأثیر چای سبز بر اشتها ایجاد کردند. 
برخی از مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که عصاره‌های چای سبز یا مکمل‌های EGCG می‌توانند میزان چربی جذب شده شما از غذاها را کاهش دهند، اما این مورد در انسان تأیید نشده است. به طور کلی، اثر اصلی چای سبز افزایش کالری مصرفی، باعث چربی سوزی بیشتر است. اما به نظر نمی‌رسد که تأثیر قابل توجهی در میزان مصرف غذایی شما در طول روز داشته باشد.

زمان مناسب مصرف چای سبز برای کاهش وزن و لاغری

این که چه زمانی باید چای سبز مصرف شود نیز مهم است، چرا که در فرایند کاهش وزن و لاغری، می‌بایست تمامی ابعاد آن را بررسی کرد و هوشمندانه برای مصرف چای سبز، برنامه‌ریزی کنید. هرچند در مقالات آینده، در رابطه با زمان مناسب مصرف چای سبز در زندگی روزمره نیز صحبت خواهیم کرد، اما در این قسمت، می‌خواهیم در رابطه با زمان مناسب مصرف چای سبز به منظور کاهش وزن، اشاره کنیم. 
نوشیدن بین ۲ تا ۳ فنجان چای سبز در طول روز باید برای مکمل کاهش وزن کافی باشد. بسته به میزان کافئین مصرفی و متابولیسم طبیعی آن‌ها، مقدار دقیق آن از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. چای سبز انواع مختلفی دارد اما برای کاهش وزن و لاغری، بعید به نظر می‌رسد تفاوت قابل توجهی بین آنها وجود داشته باشد. چای‌های سبز ساده و کم فرآوری احتمالاً غنی‌ترین محتوای غذایی را حفظ کرده‌اند. مصرف چای سبز بی خطر تلقی می شود. با این حال، در بعضی موارد باید مراقبت شود، زیرا دوزهای زیاد کافئین می‌تواند مشکلاتی را برای افرادی که در معرض مشکلات قلبی هستند یا فشار خون بالا دارند، ایجاد کند. 

جمع‌بندی: بدین ترتیب، بنظر می‌رسد که چای سبز، به تنهایی نمی‌تواند راه حلی برای کاهش وزن و لاغری باشد. بهتر است که برای کاهش وزن و لاغری با چای سبز، در کنار فعالیت‌های ورزشی، چای سبز نیز مصرف کنید اما به تنهایی، چای سبز تاثیر بسیار کوچکی خواهد گذاشت. اگر چه چای سبز برای لاغری کمی ناامیدکننده ظاهر شد، اما از خواص و ویژگی‌های مفید چای سبز، به هیچ عنوان نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. خواص بسیار زیاد چای سبز، همچنان این نوشیدنی را به یکی از بهترین انتخاب‌ها تبدیل کرده است. 

چای سبز سحرخیز
چای سبز کیسه‌ای زعفرانی سحرخیز و یا دمنوش چای سبز سحرخیز با ارائۀ بهترین کیفیت و استانداردهای جهانی، می‌تواند به شما در رابطه با کاهش وزن کمک کند و البته در کنار آن، خواص مثبت چای سبز را برای شما به ارمغان می‌آورد. 
لازم به ذکر است که برای تعیین دقیق و نحوۀ استفاده از چای سبز، به عنوان مکملی برای کاهش وزن و لاغری، بهتر است از پزشک متخصص خود مشورت بگیرید. در این مقاله، تنها به آخرین نتایج تحقیقاتی که تابحال منتشر شده است، اشاره کردیم. 
 

دریافت PDF
برچسب ها:
نظر خود را درباره این مطلب ثبت کنید

نوشتن یک نظر

درصورت عدم عضویت شما در سایت اطلاعات آی پی شما در سایت ذخیره می گردد
افزودن نظر

با ما تماس بگیرید

021-91094905

تماس با سحرخیز

مرکز تماس: 02191094905
فروشگاه تهران : پاسداران بین بوستان هفتم و هشتم جنب داروخانه شبانه روزی - 02191094905  داخلی 421 و 09102291988
کارخانه سحرخیز: خراسان رضوی-مشهد-بخش احمد آباد، روستای پیوه ژن،شهرک صنعتی بینالود ، کوچه فناوری 1 ، کوچه فناوری 2 ، پلاک 37 طبقه همکف - 05133561016

طراحی سایت و پشتیبانی: ایران سایت
  • بازگشت به بالا