دانستنی های سحرخیز

فواید و خواص عسل برای سلامتی و بدن

06 آذر 1400
1926
مقدمه:

خواص و فوائد عسل، متنوع و فوق‌العاده است. از گذشته تا اکنون، مصارف متنوع عسل، این ماده را به یکی از پرمصرف‌ترین و مفیدترین ماده خوراکی تبدیل کرده است.خاصیت عسل، در کنار طعم دلنشین آن، مفید است.
صدها سال است که از عسل به عنوان غذا و دارو استفاده شده است. عسل، طیف وسیعی از فواید سلامتی را فراهم می‌کند. در کشور ما نیز، عسل، یکی از مصارف پرکاربرد و محبوب است. استفاده در غذا، نوشیدنی از جمله مصارف پرکاربرد عسل است. از نظر ترکیبات گیاهی مفید بسیار عالی است و چندین فواید سلامتی برای شما به همراه دارد. عسل به ویژه هنگامی که به جای قند تصفیه شده که 100٪ کالری خالی است استفاده شود، بسیار سالم است.
گفتنی است که در سلسلۀ مقالات عسل، موارد مربوط به مضرات عسل، و .. را، به صورت جداگانه و دقیق، مورد بررسی قرار خواهیم داد. 
 

فواید و خواص عسل برای سلامتی و بدن

خواص و فواید عسل چیست؟ 

1-    عسل حاوی برخی از مواد مغذی است
عسل مایعی شیرین و غلیظ است که توسط زنبورهای عسل ساخته می‌شود. زنبورها شهد - عمدتاً ازگل‌های غنی از شهد - را از محیط خود جمع می‌کنند. آنها پس از ورود به کندو، شهد را به طور مکرر مصرف، هضم و احیا می‌کنند. محصول نهایی عسل است، مایعی است که به عنوان غذای ذخیره شده زنبورهای عسل استفاده می‌شود. بو، رنگ و طعم آن به انواع گل‌های مکیده شده بستگی دارد. عناصر غذایی گیاهی موجود در عسل مسئول خواص آنتی اکسیدانی و همچنین قدرت ضد باکتری و ضد قارچی آن هستند. همچنین تصور می‌شود که این عاملی است که عسل خام فواید تقویت کننده سیستم ایمنی و ضد سرطان نشان داده است. 

2-    عسل با کیفیت، سرشار از آنتی‌اکسیدان است
عسل با کیفیت بالا، حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان‌های مهم است. این مواد، شامل اسیدهای آلی و ترکیبات فنلی مانند فلاونوئیدها هستند. دانشمندان بر این باورند که ترکیبی از این ترکیبات به آنتی اکسیدان قدرت می‌دهد. جالب اینجاست که دو مطالعه نشان داده است که عسل گندم سیاه مقدار آنتی اکسیدان خون شما را افزایش می‌دهد. آنتی اکسیدان‌ها با کاهش خطر حملات قلبی، سکته‌های مغزی و برخی از انواع سرطان ارتباط دارند. همچنین ممکن است سلامت چشم را تقویت کنند.

3-    تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف عسل
عسل دارای خواص دارویی بی‌شماری است که به طور طبیعی در بهبود گلو درد کمک می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها و دارایی‌های ضد باکتری آن همچنین در مبارزه با عفونت‌هایی که توسط ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها ایجاد می‌شوند، کمک می‌کند. به گفته پزشکان و دانشمندان، عسل گندم سیاه بیشترین میزان آنتی اکسیدان را دارد و در صورت مصرف روزانه می‌تواند برای افزایش ایمنی بدن در طولانی مدت مفید باشد و به همین دلیل است که عسل یکی از بهترین غذاهای تقویت کننده ایمنی است. همیشه توصیه می‌شود هر روز صبح قبل از صبحانه یا حتی تمرین عسل مصرف کنید تا یک انرژی اضافی برای کل روز داشته باشید. این ماده همچنین به عنوان یک تونر پاک کننده عمل می‌کند که ایمنی را در کودکان بهبود می‌خشد.
در صورتی گلودرد شما با سرفه همراه است، یک قاشق عسل را به چای داغ با لیمو اضافه کنید. داروی قدیمی گلودرد، قطعاً به کمک سرفه‌های شما می‌آید. امتحانش، برای سیستم بدن شما مفید است. 

4-    عسل می‌تواند تری‌گلیسرید را کاهش دهد
افزایش تری گلیسیرید خون یکی دیگر از عوامل خطر بیماری‌های قلبی است. آن‌ها همچنین با مقاومت به انسولین، عامل اصلی دیابت نوع 2 در ارتباط هستند. سطح تری گلیسیرید در رژیم غذایی حاوی قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده، افزایش می‌یابد. جالب است بدانید، مطالعات متعدد مصرف منظم عسل را با سطح تری گلیسیرید پایین‌تر مرتبط کرده است، به ویژه هنگامی که از آن برای جایگزینی قند استفاده می‌شود.

5-    بهبود کلسترول با مصرف عسل
سطح بالای کلسترول بد (LDL) یک عامل خطرناک برای بیماری های قلبی است. این نوع کلسترول نقش عمده‌ای در تصلب شرایین، تجمع چربی در عروق شما دارد که می تواند منجر به حملات قلبی و مغزی شود. جالب اینجاست که چندین مطالعه نشان می‌دهد که عسل ممکن است سطح کلسترول شما را بهبود بخشد. این کلسترول بد (LDL) و کل را کاهش می‌دهد در حالی که کلسترول «HDL خوب» را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

6-    عسل، جایگزینی برای کالری و قند زیاد
عسل یک جایگزین خوشمزه و سالم برای شکر است. البته باید توجه داشته باشید که مصرف عسل با کیفیت، می‌تواند جایگزین شکر باشد و عسل بی‌کیفیت، خواص لازم و کافی را ندارد. به خاطر داشته باشید که عسل فقط باید در حد متوسط مصرف شود، زیرا همچنان کالری و قند زیادی دارد. فواید عسل هنگامی بیشتر می‌شود که جایگزین یک شیرین‌کننده دیگر و ناسالم شود. 

7-    تقویت حافظه با مصرف عسل
ما همان چیزی هستیم که می‌خوریم و از این رو مصرف مواد غذایی بسیار مهم است؛ زیرا باعث می‌شود سلامت روانی ما در پیری حفظ شود. عسل، شیرین کننده ابدی دارای فواید بی‌شماری برای سلامتی است که یکی از آنها شامل تقویت حافظه و تمرکز است. عسل نه تنها قدرت مغز و حافظه را افزایش می‌دهد، بلکه در کل شما را به یک فرد سالم تبدیل می‌کند. مصرف عسل از استرس متابولیکی جلوگیری کرده و به آرامش و تسکین مغز کمک می‌کند، که در طولانی مدت به تقویت حافظه کمک می‌کند. آنتی اکسیدان‌های طبیعی و خواص درمانی موجود در عسل به تقویت سیستم کولینرژیک مغز، گردش خون و عقب رفتن سلول‌هایی که باعث از دست دادن حافظه می‌شوند، کمک می‌کند.

8-    عسل؛ کمک به پوست و صورت شما
استفاده از عسل برای پوست به دلیل خاصیت مرطوب‌کنندگی و تغذیه بسیار مفید است. عسل به خصوص برای پوست خشک شما بهترین مرطوب‌کننده طبیعی است و همچنین استفاده از آن بسیار آسان است. عسل خام نه تنها منافذ پوست را از بین می‌برد بلکه به مرطوب‌سازی پوست خشک شده نیز کمک می‌کند. همچنین به بهبود لب‌های ترک خورده در فصل سرما نیز کمک می‌کند. بسیاری از افراد برای اصلاح رنگ پوست از ماسک های عسلی نیز استفاده می کنند. همچنین به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی، برای درمان زخم، کوفتگی، بریدگی، سوختگی و سایر عفونت‌ها مفید است. 

9-    عسل و تاثیر مثبت آن بر روی سینوس
با افزایش آلودگی و گرد و غبار، بسیاری از مردم این روزها از مسائل مربوط به سینوس رنج می‌برند. سینوس‌ها حفره‌های کوچکی در جمجمه هستند که برای محافظت از دستگاه تنفسی در برابر آلرژی و عفونت، مخاط تولید می‌کنند. وقتی از عفونت رنج می‌بریم، ویروس‌ها سینوس را مسدود می‌کنند، هوا و مخاط را به دام می‌اندازند که باعث پریشانی می‌شود. از طرف دیگر عسل یک ضد باکتری و ضد عفونی‌کننده طبیعی است که به پاکسازی عفونت‌ها و کاهش التهابات کمک می‌کند. عسل همچنین گلو را تسکین می‌دهد، سرفه را کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و در نتیجه باعث حملات سینوسی کمتری می‌شود.

10-     عسل به بیماری های لثه کمک می کند
خواص ضد باکتری و عفونت عسل در درمان و بهبود زخم ها کمک می‌کند. دندان‌ها و بیماری‌های لثه مانند التهاب لثه، خونریزی و پلاک با استفاده منظم از عسل تا حد زیادی قابل درمان هستند. عسل به عنوان ماده‌ای که باعث آزاد شدن پراکسید هیدروژن ضدعفونی کننده می‌شود، شناخته شده است و به عنوان ماده ضدمیکروبی عمل می‌کند و از رشد باکتری جلوگیری می‌کند. توصیه کارشناسان استفاده از عسل خام مخلوط با آب برای استفاده به عنوان دهانشویه است. همچنین مالیدن عسل به طور مستقیم بر روی لثه‌های آسیب دیده، باعث تسکین فوری درد، التهاب و سایر بیماری های پریودنتال می شود.

11-     عسل یک نوشیدنی انرژی طبیعی است
عسل به عنوان منبع عالی انرژی طبیعی شناخته می‌شود زیرا قند طبیعی فرآوری نشده موجود در آن مستقیماً وارد جریان خون می‌شود و این به نوبه خود، می‌تواند باعث افزایش سریع انرژی شود. این تقویت سریع برای تمرینات ورزشی شما، به ویژه در تمرینات استقامتی طولانی‌تر، بسیار شگفت آور است. امتحان کنید و نتیجۀ آن را در بخش دیدگاه‌ها برای ما بنویسید.
همانطور که در بالا نیز مشاهده کردیم، خواص عسل متنوع است و چون افزودن آن به رژیم غذایی ساده می‌باشد، استفاده از آن نیز به راحتی انجام می‌پذیرد. برای بهره‌مندی از مزایای عسل برای سلامتی و طعم بهتر و دلنشین‌تر، توصیه می‌کنیم عسل را که استفاده می‌کنید، درجه یک و با کیفیت باشد تا بتوانید از تمام خواص آن، بهره‌مند باشید.
لازم به ذکر است برای تعیین دقیق و نحوۀ استفاده از عسل، بهتر است از پزشک متخصص خود مشورت بگیرید. در این مقاله، تنها به آخرین نتایج تحقیقاتی که تابحال منتشر شده است، اشاره کردیم. 
شرکت سحرخیز، با ارائه عسل درجه یک به دو صورت عسل کوهستان و عسل زعفرانی؛ و با بهره‌گیری از بالاترین استانداردها و بهترین کیفیت، این محصول محبوب و خوش‌طعم را به شما تقدیم می‌کند. برای مصرف نوشیدنی نیز، می‌توانید با مخلوط کردن عسل در هر یک دمنوش‌ها و چای‌های گروه تولیدی سحرخیز، طعم دلنشین آن را، امتحان و مصرف کنید. لذت نوشیدن چای و عسل را، به شما پیشنهاد می‌کنیم. در روزهای شلوغ که زندگی مدرن‌تر شده است، با خلوت‌گزینی و نوشیدن چای یا دمنوش، آرامش را به خود هدیه کنید. 
در مقالات بعدی وبلاگ، مضرات عسل، طرز استفاده صحیح از عسل، و پرسش‌های متداول دربارۀ عسل را، دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد. با وبلاگ سحرخیز همراه باشید!
 

دریافت PDF
برچسب ها:
 
نظر خود را درباره این مطلب ثبت کنید

نوشتن یک نظر

درصورت عدم عضویت شما در سایت اطلاعات آی پی شما در سایت ذخیره می گردد
افزودن نظر

با ما تماس بگیرید

021-91094905

تماس با سحرخیز

مرکز تماس: 02191094905
فروشگاه تهران : پاسداران بین بوستان هفتم و هشتم جنب داروخانه شبانه روزی - 02191094905  داخلی 421 و 09102291988
کارخانه سحرخیز: خراسان رضوی-مشهد-بخش احمد آباد، روستای پیوه ژن،شهرک صنعتی بینالود ، کوچه فناوری 1 ، کوچه فناوری 2 ، پلاک 37 طبقه همکف - 05133561016

طراحی سایت و پشتیبانی: ایران سایت
  • بازگشت به بالا